Dedah Aurat Ketika Bersalin

Soalan : Apakah hukum mendedahkan aurat diri kepada orang lelaki, contohnya semasa ibu yang ingin melahirkan anak sudah tentunya akan mendedahkan aurat. Malah ada doktor lelaki yang menyambut bayi tersebut. Apa pandangan Islam dalam hal tersebut?

Dijawap oleh Ustazah Sakinah

Jawapan : Dalam ilmu usul fiqh, terdapat satu prinsip yang disebut sebagai ‘perkara darurat mengharuskan perkara yang haram’. Para ulama sepakat bahawa harus bagi seorang doktor lelaki melihat bahagian anggota wanita yang sakit jika perlu berserta mengikut syarat yang ditetapkan oleh syariat. Begitu juga dengan aurat lelaki yang harus dilihat oleh doktor perempuan. Selain itu prinsip syarak juga menyebut bahawa ‘darurat itu diukur mengikut kadar keperluannya’.

Jadi, jika diharuskan melihat, membuka, menyentuh aurat dan sebagainya mengikut keperluan rawatan. Ia tidak dibolehkan dalam keadaan biasa. Hal ini dibolehkan dengan syarat tertentu, iaitu:

1. Mendahulukan rawatan lelaki dengan lelaki dan wanita dengan wanita, mendahulukan doktor muslimah, kemudian doktor wanita kafir, kemudian lelaki muslim kemudian barulah lelaki kafir.

2. Tidak melebihi tempat biasa yang perlu dibuka. Cukup dengan hanya mendedahkan tempat yang perlu sahaja.

3. Jika huraian pesakit sudah mencukupi, maka tidak perlu sentuh atau buka aurat.

4. Wanita hendaklah ditemani suami, mahram atau wanita lain yang berakhlak.

5. Doktor tersebut seorang yang amanah, tidak pernah didakwa dengan pelbagai perangai buruk.

Wallahu a’lam.

Sumber : Soal Jawab Agama ALAF 21, http://agama.zonalaf.com.my

216 Responses

  1. as-salam..setahu ana “الضرورة يبيح المحظورات” adalah satu qaedah dalam qawaed al-fiqh

    Abul Harith : Wassalam Abu Abdillah,

    Betul. Ia ada disebut dalam buku Fiqh & Usul Fiqh terbitan Pustaka Salam.

    Wassalam.

  2. Salam: –

    Keutamaan untuk merawat wanita diberikan mengikut keutamaan tersebut: –

    1) Doktor muslimah yang thiqah
    2) Doktor lelaki muslim.
    3) Doktor wanita non-muslim.
    4) Doktor lelaki non-muslim. Tu pun kalau semua yang dalam susunan diatas takde.

    Wallahu a’lam.

    Abul Harith : Terima kasih Dr. Farhan atas perkongsian.

  3. nak kate skrg ni darurat..ha blum lagi zaman darurat…xde de darurat2 …

  4. kat malaysia xde darurat..semuenye cukup k..

  5. Salam.
    Saya cuma ingin mendapatkan kepastian berkaitan keutamaan untuk merawat wanita bersalin.

    Sebelum ini, saya bernah membaca di sebuah blog yang mengatakan susunan keutamaan adalah seperti berikut:-
    1. Wanita muslim
    2. Wanita bukan muslim
    3. Lelaki muslim
    4. Lelaki bukan muslim.

    Susunan ini sedikit berlainan dengan yang dinyatakan oleh Dr Farhan.

    TQ.

  6. asalamualaikum..
    saya ingin mengetahui pengertiaan DARURAT yg di gunakan oleh ustatz..adakah patut di guna pakai dlm kehidupan kini..dan tidak tercemarkah maruah suami dan islam apabila si isteri di rawat oleh doktor lelaki yg bukan muhrim atau halal baginya..1) sedangkan dalam islam seorang isteri harus menjaga aurat dan kesucian dlm berumah tangga dlm apa cara sekali pun..2) ada hadis yg mengatankan haram bgi suami melihat kemaluan isteri bg2 jga sebaliknya..apakah pula hukum bagi doktor lelaki ini??? –jika ada dalil yg mengatakan halal bagi doctor lelaki..tolong email kapada saya ..saya amat memerlukannya

  7. Kat hospital bohong je darurat. Jururawat masyarakat dan staff pompuan yg ada kelulusan perbidanan masih ramai. Kwn sy ada cerita bahawa di dalam bilik pemeriksaan ada doc laki dan pompuan, tetapi yg check bukaan rahim pesakit yg nk bersalin tu doc lelaki. darurat kah? setakat check bukaan rahim dan menyambut kelahiran tu, bg saya belum lg darurat. tetapi sekiranya berlaku kes2 tertentu yg mana memerlukan pakar dan hanya doc lelaki saje yg ada kepakaran itu baru dikira darurat.

  8. kalu setakat check bukaan pintu rahim tu bkn darurat. lg pun utk check,doc mesti memasukkan jarinya jauh ke dalam faraj. Ada byk hosp kat malaysia ni doc laki yg buat.

  9. Mungkin perlu diajar fiqh perubatan (especially bab wanita) kpd semua doktor tak kira Muslim atau non-Muslim. Lebih bagus start ajar kat medical students ( locals & overseas)

    Yg saya lihat keadaan kt Malaysia ni, masalah utama doktor2nya ialah TAK TAHU atau TAKDA ILMU fiqh perubatan.

  10. saya percaya bahawa ramai suami tidak tahu tentang pemeriksaan yang dilakukan oleh doktor kepada wanita yang akan bersalin. ini kerana di dalam bilik pemeriksaan sebelum bersalin, suami tidak dibenarkan masuk. tetapi kalau suami minta dan berkeras untuk masuk bersama isteri, mungkin maruah isteri boleh diselamatkan. Ini kerana, semasa di bilik pemriksaan, doktor akan memeriksa bukaan rahim dengan memasukkan jarinya jauh ke dalam faraj wanita yang akan bersalin itu. Sanggupkah anda sekiranya lelaki lain yang memasukkan jarinya ke dalam faraj isteri anda dan meneroka jauh ke pangkal rahim seemata2 utk memerksa bukaan rahim. Kalau doktor pompuan ok lah, tapi kalau doktor lelaki yang buat??

  11. saya bercerai talak 3 di sebabkan pekara itu..datuk ustaz fadzilah kamsan tolong kaji perkara tersebut..

  12. sebelum saya berkahwin suami saya bersumpah jika selepas ini sudah berkahwin tiada lelaki lain yg boleh melihat aurat saya,jika lelaki lain terlihat juga jatuhlah talak 3,,malangnya ketika dalam kamar bersalin suami saya di arah keluar oleh seorang doktor lelaki,didalamnya terdapat doktor perempuan dan staf2 perempuan,,maka belum di katakan darurat tetapi saya bi bogelkan dgn mudah ol;eh doktor lelaki tersebut..saya menceritakan perkara tersebut kpd suami,malang memang berbau suami lafaz talak 3 di hadapan pesakit2 lain,.jawapan terakhir suami lelaki dayus x kan bau surga?biarkan isteri kesorangan kemaluan di korek lelaki lain..

  13. dlm perkara TERSEBUT pelacur yang melahirkan anak luar nikah bersalin bersendirian di dlm tandas lebih mulia dari bersalin di hospital..

  14. Saya rasa semua faham definasi DARURAT dalam bab bersalin ni. Masalah sekarang hospital ini membenarkan doktor lelaki walau dalam keadaan tidak darurat. Yang ibu-ibu tak redha sekarang kerana keadaan tidak darurat. sakit bersalin memang fitrah yang harus dilalui setiap ibu dan ketika itu lelaki yang bernama suami sahaja yang ibu perlukan. Dihospital banting, TAR Kelang, Melaka tempat yang pernah saya pergi dimana doktor lelaki bertugas. Keadaan memang tidak darurat semasa doktor lelaki itu bertugas, jadi tidak ada isu darurat disini. Setakat pemeriksaan perut dan bukaan, rutin, saya tahu jururawat pun boleh lakukan.
    Pembetulan harus dilakukan. ALHAMDULILLAH saya berjaya mengelak dari diperiksa oleh doktor lelaki baru-baru ini semasa disebuah hospital kerajaan kerana saya TIDAK MENGIKUT ARAHAN DOKTOR LELAKI TERSEBUT. Saya dikatakan tidak mahu beri kerjasama oleh doktor dan jururawat wanita disekeliling saya.Doktor tersebut memberitahu tidak boleh request di hospital kerajaan. Saya terpaksa berdegil untuk tidak baring dan diperiksa. Saya ok je masa tu. Akhirnya saya dirujuk kepada Ketua Jururawat untuk dikaunseling. Saya juga ambil kesempatan untuk kaunseling ketua jururawat itu tentang aurat muslimah.

    Tips tambahan untuk ibu-ibu dan para suami (ini yang saya lakukan menjelang bersalin kerana risau darurat..) 1. mantapkan rohani, mohon kepada Allah swt bersungguh2 supaya aurat terpelihara. 2) Doa semuga dimudahkan bersalin 3) Optimis, insyallah Allah akan menjaga kita jika pelihara hak Allah swt. 4) Lalui sakit bersalin dengan sentiasa ingat kepada Allah.. Insyallah

    Ibu-ibu ada hak untuk tidak benarkan aurat disentuh oleh non muhrim kerana itu adalah tuntutan agama. BERANI berkata tidak mahu dan minta doktor atau jururawat perempuan.

    OK saya selamat, tapi anak-anak dan kawan-kawan muslimah kita akan datang macam mana. Menjadi tanggungjawab kita . Even wanita bukan islam pun prefer doktor/jururawat perempuan. So sekarang ni saya tengah cuba kumpul maklumat. Baru saya tahu dah lama isu ni tapi tiada tindakan. Jom kita cuba minta hak ibu ini diselesaikan dengan yang terbaik. Tuan/Puan yang prihatin, saya tengah cuba siapkan kertas kerja tentang isu ini, cari maklumat dan solusinya. Saya nak cuba usulkan ke mana-mana NGO, dewan muslimat atau apa-apa badan supaya isu penting ini dilihat, diambil kira dan diberi tindakan sewajarnya. Marilah bersama saya, cuba buat dan bawa keatas. Saya cuma seorang biasa. Kalau semua muslimin muslimat bersatu, insyaAllah hak wanita akan terpelihara. Yang penting Tuntutan Agama dapat kita jaga.

  15. to fifi,

    saya sgt menyokong usaha saudari tersebut, sya seorang ustazah di ipta tempatan, boleh email saya / sekiranya kita dapat sama2 berganding bahu untuk kuatkuasakan perkara ini, wsslm.

  16. email saya tadi: riverinthesea@gmail.com
    tq

  17. Salam… dalam isu ni.. hal ini.. suami pun boleh melakukan demikian..ada khusus bersalin..menyambut bayi(anak).. tidak perlukan doktor lelaki…ada jururawat/doktor wanita.. dipersilakan..jika suami mahu menyambutnya..dipersilakan juga..tersangatlah bagus…bagi para suami silalah hadiri khusus … bagi saya doktor lelaki tiada hak atas pesakit wanita.. NAFSU TIDAK BOLEH DIHALALANGI…… terlalu banyak kes organism!! sekian wassalam..

  18. Memang lelaki minat pada perempuan. Sebab tu rami sgt doc lelaki yang nak bekerja dalam bidang O n G ni

  19. saya setuju dengan fifi…haram tetap haram…niat yang baik tidak menghalalkan yang haram….darurat kan cam betul2 dah takde jalan lain…yang ada cume doc laki je…jadi barulah boleh pakai doc laki…cam jururawat perempuan,pakaikan tempat kencing untuk lelaki…kan haram….kat malaysia nie tak ade yang daruratnya tentang perubatan dihospital dalam bab bersalin…

  20. Termuramah antara Suami si bakal Ibu dab salah seorang Doktor Sakit Puan (Lelaki):

    Doktor: Isteri encik dah sampai masa nak bersalin… encik tunggu kat luar aja ye.

    Suami: xleh saya nak orang pompuan jer sambut bayi saya.

    Doktor: sekarang ni darurat saya harap encik bersabar. saya terpaksa buat sebab saya sorang ker Pakar Sakit Puan kat sini.

    Suami: Habis tu yg ramai2 jururawat pompuan kat sini tu xley buat ker?

    DoKtor: Jururawat hanya dibenarkan membantu saya dalam perkara2 tertentu sahaja. Di luar bidang mereka adalah mustahil.

    Suami: kalau mcm tu semua jururawat kat sini x berguna la yer?

    Doktor: Bukan mcm tu… mereka hanya buat tugas mereka .. itu sahaja (sambil menahan marah)

    Suami: Xpe la kalu macam tu… kira deal.. tahun depan kalau isteri awak yang cantik tu nak beranak giliran saya pulak sambut bayi awak… mcm mana setuju x?

    Doktor: Grrrrrrrrrrrrrr… bawak Balik Isteri Awak Sekarang!!!

    muahahah… tahu pun marah… gini la perasaan si suami kalau batas aurat isteri akan diceroboh orang.

    Harap2 Pakar Sakit Puan tu cepat2 tukar profesion dan bertaubat sebelum Bisul menjadi Barah… dosa dengan Allah insyaallah akan diampunkan… dosa sesama manusia paham2 ajela.

  21. Saya dan suami kerja sebagai warden penjara, kami sama2 bertugas di penjara sandakan, sabah. Semasa bersalin anak sulung tahun 2005, saya pun ke hospital kerajaan lah, sebab tak de pengalaman dan lagipun kerja kerajaan dapat free, tak payah bayar.

    sampai sahaja saya di luar wad bersalin, saya ditolak ke dalam dewan bersalin di atas kerusi roda oleh nurse, suami tak dibenarkan masuk.

    sebaik sahaja melepasi satu pintu yang menutup dewan tersebut dgn bilik di luarnya…masya Allah! ada 4 deretan katil sepanjang dewan dan saya anggarkan ada dalam 50-60 mak2 buyung sedang menunggu bersalin dan mereka semuanya bertelanjang bulat tanpa seurat benang di badan!

    saya tanyakan nurse muda yang menolak saya ke katil yg kosong, “kena telanjang jugak ke?”…dia jawab memang prosedur kat situ…

    saya disuruh berbaring atas katil dan datang seorang matron bersama nurse lain, tanggalkan habis semua pakaian!

    lepas itu dipasang monitor baby pd perut dan monitor nadi pd lengan. kemudian nurse suruh kangkang untuk check bukaan.

    saya meminta kain untuk menutup bahagian atas badan terutamanya t*t*k..tapi jawapan yg diberi sgt menyakitkan hati

    “masa buat tak malu, masa beranak nak malu-malu pulak! semua orang telanjang, bukan awak seorang!”

    suasana di dalam dewan bersalin tu bolehlah diumpakan seperti pasar lambak! rasanya elok ditukar nama dr dewan bersalin kpd dewan telanjang!

    sudahlah begitu, doktor2nya yang bertugas lebih ramai lelaki, doktor wanita cuma seorang dua…ditambah pulak doktor2 pelatih lelaki yg bujang2 dan muda2 belaka!

    tiada tirai langsung dalam dewan tersebut. ibu2 yang menunggu bersalin dapat melihat rakan2 di katil2 lain bersalin!

    apabila saya melihat doktor2 pelatih lelaki sedang mengerumuni mak2 buyung yg lain, terdetik dlm hati “habislah aku! lepas ni mesti diaorang jadikan tubuh aku bahan tontonan pulak!”

    dah la selama ini saya menjaga aurat, bertudung litup, tiba2 habis semuanya nak didedahkan kepada lelaki lain, dan bukan seorang, ramai pulak tu!

    akhirnya apabila kumpulan doktor2 tadi menghampiri katil2 berdekatan katil saya, saya pun ambil kedua2 tapak tangan dan menutup kedua2 belah t*t*k saya terutamanya utk menutup p*t*ng t*t*k

    Masa yang sy geruni akhirnya tiba! Kumpulan doktor tadi (7-8 orang doktor pelatih lelaki dan seorang doktor betul) mengerumuni katil saya. Matron yang garang yang menemani kumpulan doktor tadi menengking saya “tepi tangan awak tu! Doktor nak periksa!” suaranya yang garang memenuhi seluruh dewan tersebut

    Disebabkan takut dan malu ditengking, saya ketepikan tangan saya, maka tersembul lah gunung kinabalu saya…kedua2 buah rahsia yg sebelum ini hanya menjadi tatapan sang suami! Para doktor pun memulakan pemeriksaan bukaan dgn seluk menyeluk….dan disebabkan saya menjadi subjek pembelajaran, maka setiap seorang doktor pelatih practice menyeluk! Saya perhatikan ada seorang doktor muda tersebut yg matanya asyik memandang t*t*k saya!

    Selesai pemeriksaan faraj, perut juga diperiksa oleh setiap doktor…dan akhir sekali doktor yg mengajar tadi memberitahu doktor2 pelatihnya….”sekarang saya akan tunjuk cara2 memeriksa payudara utk mencari ketulan…” doktor tersebut ialah seorang Singh, sudahlah tangannya besar, berbulu pulak tu…

    Beliau pun menekan2 kedua2 belah t*t*k saya bermula dr kawasan ketiak sehingga ke p*t*ng t*t*k. Kedua2 tapak tangan digunakan. Kebetulan saya ada ketulan kecil di t*t*k kiri sejak belum kahwin lg, sangat kecil ketulannya. Selesai doktor tadi memeriksa…giliran pelajar2nya pulak!
    Tak tergambar malunya saya ketika itu…..sudahlah bertelanjang bogel….ditonton ramai lelaki, ditekan2 t*t*k dan disentuh p*t*ng, diseluk faraj..….matron yang bengis tu pulak hanya tersenyum sinis bersama2 beberapa orang nurse yg lalu lalang….

    Selesai saya dijadikan subjek kajian…kumpulan doktor tadi memeriksa ibu2 lain pulak! Saya masuk ke dewan tersebut jam 11 pg dan akhirnya hanya bersalin pd 6.10 ptg, bayangkan berapa jam lamanya saya berada dalam keadaan bertelanjang bulat! Doktor pelatih lelaki menyambut baby saya dgn diajar oleh doktor singh tadi dan disaksikan 3 orang doktor pelatih lelaki….

    Selesai bersalin dan disorong ke wad post natal barulah kain hospital diberikan….barulah suami dibenarkan melawat masa waktu melawat…saya tidak menceritakan kepada suami hinggalah selepas pulang dari hospital….bagi ibu2 lain yg bukan Islam mungkin mereka tidak kisah dibogelkan…lagipun di Sabah ramai kaum2 bukan islam…tp bg kita yg biasa menutup aurat….dgn satu peristiwa sahaja habis semuanya…..

    Abul Harith : Puan Zabedah, terima kasih kerana berkongsi pengalaman.

    Saya tak nafikan bahawa apa yang telah berlaku ke atas Puan bukanlah suatu yang betul.

    Namun itulah keadaan sistem kesihatan di Malaysia buat masa ini, kerana semua itu diwarisi dari penjajah British. Kalau di Sabah mungkin keadaannya lebih nyata. Tapi haruslah semua orang tidak redha dengan apa yang berlaku dan berazam mengubahnya.

    Maka perkongsian Puan amat penting untuk beri kesedaran pada orang ramai. Situasi sebegini boleh dibaiki dengan lebih baik lagi jika doktor, jururawat dan suami/isteri ada kesedaran yang baik tentang sensitiviti maruah Muslimah.

    Doktor dan jururawat perlu peka tentang aurat pesakit Muslim. Mereka harus memahamkan rakan-rakan mereka non-Muslim tentangnya. Malahan dalam silibus sekolah perubatan pun ditekankan hal ini supaya didedahkan apa yang sepatutnya sahaja. Ini etika perubatan.

    Suami/isteri pula perlu peka dengan tanggungjawab agama mereka dan hak mereka sebagai pesakit untuk dihormati. Bagi yang berkemampuan, boleh ke hospital swasta mencari doktor Muslim atau doktor perempuan yang amanah. Bayar lebih sikit pun tak apa asalkan iman dijaga, itu lebih penting.

    Namun harus diketahui bahawa banyak faktor menyumbang kepada masalah yang menimpa Puan. Antaranya tidak cukup doktor Muslim yang layak dalam bidang tersebut. Insya-ALLAH, masa akan menentukannya dan keadaan akan jadi lebih baik di masa depan.

  22. Salam semua. P

    Abul Harith : Wassalam. Terima kasih atas kunjungan.

  23. masya ALLAH..
    teruknya…….sgt simpati dgn kak Zabedah..

    smoga Allah mngabulkn doa sy utk mnjdi gynaecologst nnti.insyaAllah..

    Abul Harith : Amin, moga berjaya dan menyumbang kepada Ummah. Moga Sdr dapat membaiki keadaan sedia ada.

  24. Saya dulu masa buat pap smear doktor lelaki india yang buat masya allah malu sangat tak terkata dahlah saya jenis pakai jubah panjang dan tudung labuh tup tup kena bukak semua. Masa doktor selak jubah tuh saya tutup muka mana taknya kena gantung kaki n doktor tuh siap suluh bahagian sulit tu nasib baik dah cukur bulu kalau tak ermmm mampus malu

    Abul Harith : Terima kasih Ustazah atas perkongsian.

    Sebenarnya dalam etika perubatan, pesakit ada AUTONOMI, iaitu hak untuk memilih perawat dan rawatan.

    Pap smear hanyalah pemeriksaan rutin, bukan melibatkan mudarat nyawa. Tapi sebelum menolak doktor lelaki itu, Puan harus bertanyakan tujuan Pap Smear dilakukan dan pilihan yang ada.

    Andai benar-benar Puan disyaki doktor mempunyai risiko dan simptom kanser serviks, dan tiada lagi doktor lain yang boleh melakukannya, maka harus menjalani Pap Smear dengan doktor lelaki non-Muslim itu.

    WaLLAHu a’lam bima Sawab.

  25. Huhhhhh mesti ustazah malu gila masa tuh kan??? tayang aurat besar kat lelaki india malunya. saya pun pakai tudung labuh jugak hari tuh kena ngan doktor lelaki india masa sakt perut, dia singkap jubah sampai habis bahagian bawah tuh tersingkap saya macam nak nangis dah tuh dia lucut seluar dalam habis nampak benda tuh muaaaaaa malunya

  26. ustazah nurul dan syuhada, bolehlah email saya secara peribadi di zabedahkptm@gmail.com

    sama-sama kita berkongsi maklumat…..

    saya rasa pemeriksaan payudara (tetek) lebih memalukan dari pemeriksaan faraj, sudahlah dipegang2, disentuh dan digentel pulak puting tetek yang menyebabkan kegelian yang amat sangat…..

    ditambah pulak tangan doktor benggali yang besar dan berbulu itu…..

    ustazah dan nurul hanya dedah bahagian bawah, bayangkan saya dan ibu2 lain bertelanjang bulat tanpa seurat benang! alangkah malunya!

  27. masya Allah! terkejutnya baca kisah pn zabedah……..bertelanjang bulat di hadapan lelaki2 bukan mahram…..

  28. Kak Zabedah mana boleh kata tak malu sangat, saya ingat lagi masa kena doktor lelaki india tuh saya rasa macam nak lari dah tapi tak berani terpaksa menyerah je lah. Selama ni hanya suami jer yang pernah tengok aurat besar saya !!! Sedih sangat tak sanggup saya nak beritahu suami mesti dia marah, saya tipu kata doktor perempuan yang periksa. Tapi yang saya tak puas hati doktor tuh siap sentuh-sentuh benda tuh mana tak malu saya ni dah lah pakai tudung labuh ngan stokin kaki. Masa dah habis periksa tuh selamba jer dia kata nasib baik tak ada masalah kat bahagian sulit tuh cuma sakit perut biasa, hishhhhhhhhhhhh dah habis puas selongkar baru nak cakap tah apa apa tak, saya dah ban dah nak gi klinik tuh lagi cukuplah habis maruah saya tercalar…..

  29. sy bekerja sebagai jurumamogram…..saya lelaki…..adakah berdosa kerja saya ini?

  30. dah beratus-ratus wanita melakukan mamogram dgn saya….dah macam-macam rupa buah dada saya tengok dan pegang……

    Abul Harith : Sdr. Mat Joe,

    Andai hanya Sdr. yang layak dalam melakukan pekerjaan itu, maka saya doakan Sdr. dapat menjalankan tugas dengan penuh ikhlas, amanah dan beretika.

    Selaku orang di dalam profession perubatan, antara etika kita ialah menjaga kerahsiaan pesakit dan tidak menggembargemburkan apa yang kita alami.

    Sememangnya yang terbaik ialah menyerahkan tugas tersebut kepada kaum Hawa dan kaum Adam berusaha mencari tugas yang lebih menepati fitrahnya sebagai lelaki.

    Semoga terus sukses.

  31. pada tahun 2008 sekali lagi saya bersalin di hospital sandakan. Dah tak ada choice!

    Sebelum bersalin tu, sy cakap dgn suami “bang, kalau ayang kena bogel lagi mcm mana?”…dia jawab…”nak buat camna, dah terpaksa, takkan tak nak bersalin?”

    Maka untuk kali keduanya saya bersalin di hospital yang sama….kali ini dah ada experience, so tak takut sangat….lantaklah doktor lelaki nak tengok, sebelum ni pun dah ramai tengok!

    Masuk saja ke dalam dewan bersalin…masih sama keadaannya malah lebih sesak! Traffic jam! Bayangkan kalau first time dulu dalam 60 orang lebih, kali kedua ni dah dekat 90 orang ibu2 nak bersalin!

    And of course wayang free! Pameran memek dan tetek! Telanjang membulat tanpa seurat benang! Segala nasi2 lemak dan kuih2 apam terdedah habis!

    Semuanya kena baring dan mengangkang kaki supaya mudah diperiksa. So, dengan rela dalam terpaksa, saya pun dibogelkan sekali lagi….kali ni saya dah tak nak tutup2 dah tetek saya dengan tangan, sia-sia je…..ahaks!

    Kalau first time dulu, nurse semuanya perempuan, kali ini ada 3 orang nurse lelaki pelatih turut sama bertugas dan mereka diselia oleh matron…ya…matron yang sama, yang garang tu!

    Mujur saya selalu amalkan membuang bulu ari-ari, bagi ibu2 yang berbulu agak lebat akan di shave oleh nurse, termasuk nurse2 lelaki tadi!
    Kemudian saya lihat ibu2 berhampiran saya diperiksa seorang demi seorang! Ada seorang doktor pakar lelaki India dan 11 doktor pelatih lelaki serta 2 doktor pelatih wanita.

    Time pemeriksaan tetek tu saya lihat doktor2 pelatih lelaki bagaikan berebut2 meramas2 tetek dan menggeletek puting tetek! Saya lihat ibu2 tersebut mengeliat kegelian! Jelas mereka malu teramat sangat! Malunya tak tergambar!

    Matron dan nurse yang lalu lalang ketawa sesama mereka! Katil sebelah saya ialah seorang ustazah. Kebetulan tetek beliau agak montok. Matron cakap dgn kuat “Ni tetek ke tembikai?

    Dekat sejam lamanya menunggu barulah giliran saya diperiksa oleh gerombolan doktor2 lelaki tadi! Kalau first time dulu doktor2 memeriksa seorang demi seorang, kali ini berebut2!

    Seorang periksa tetek kiri, seorang tetek kanan, ditekan2 tetek dan digentel dan ditekan puting tetek. Bayangkan 8 orang pelatih berebut pegang tetek saya, ada yang pegang puting dan bertanyakan soalan kepada doktor yang mengajar!

    Malu dan geli saya! Geli sebab saya memang geli disentuh puting tetek, hanya suami dibenarkan menggeleteknya untuk mengghairahkan saya! Sy pun mengeliat kegelian dgn muka merah padam!

    mereka juga seorang demi seorang menyeluk untuk check bukaan….

    semasa doktor2 pelatih practice menyeluk, mereka memakai sarung tangan getah, tetapi semasa memeriksa perut dan payudara, semua tidak pakai sarung tangan…..biasanya doktor hanya akan pakai sarung tangan untuk elak jangkitan sahaja…

    apapun saya selamat melahirkan seorang lagi bayi perempuan di hospital tersebut, sekarang 2 anak saya, rasa dah tak nak mengandung lagi!

  32. ustazah di sebelah katil saya merah padam mukanya, bayangkan seorang ustazah yang sentiasa menutup aurat tiba2 terpaksa bertelanjang bogel di hadapan lelaki2 yg bukan suaminya!

    akibat kesesakan dalam dewan bersalin itu, ada ibu2 yang baru masuk diletakkan di atas tilam sahaja tanpa katil, memang betul2 pack macam sardin dalam dewan tu…..

    sementara menunggu nurse2 lelaki membawakan tilam tambahan, ada ibu2 terpaksa berbaris dalam keadaan berdiri menunggu giliran mendapat tempat masing2…….pada ketika itu pakaian mereka ditanggalkan oleh nurse2 wanita sambil mereka berdiri…

    bertelanjang bulatlah mereka semua dgn bahagian punggung juga terdedah habis….

    ada di antara ibu2 yang berbaris tersebut seolah2 tidak malu langsung, mereka langsung tidak berusaha menutup badan dgn tangan….ada yang malu dan menutup buah dada dgn sebelah tangan dan sebelah tangan lagi menutup faraj…….

  33. saya perhatikan nurse2 wanita pelatih yang masuk ke dewan bersalin tersebut sering ketawa kecil sesama mereka…….mungkin melihat ibu2 bertelanjang bogel suatu pemandangan lucu bagi mereka…….

  34. Sakam semua. rasa macam tak percaya lah pulak kak zabedah cakap sampai macam tuh sekali nak bersalin kat Sabah huhuhu macam pesta bogel jer….huhuhu malu lah kalau maca tuh…

  35. ustazah nurul, ya…memang memalukan tapi apa boleh buat……suami saya pernah cakap kat saya “abang nak tengok body sayang kena bayar duit hantaran dulu, doktor tengok dan sentuh free saja!”

    kalau ustazah kata pesta bogel saya setuju sangat……

    ustazah nabihah yang ada di sebelah katil saya tu beristighfar sepanjang masa….malu katanya……tak sangka diaorang buat macam ni (suruh telanjang bulat)…….saya pujuk dia, bagitau dia sy dh kali kedua bersalin di sini…..dua kali terpaksa lalui….

    masa ustazah nabihah diperiksa doktor2 pelatih lelaki saya dapat lihat matanya merah akibat menangis…..

    bayangkan seorang ustazah yang bertudung labuh dan memakai stokin….tiba2 kena bukak semua aurat, berbogel di hadapan lelaki2 dan disentuh auratnya…….ohhh…..malunya!

  36. masya Allah! malunya baca cerita kak zabedah….takut nanti saya nak bersalin…….

  37. Masya allah memang sungguh memalukan pengalaman2 dgn doktor lelaki ni lebih-lebih lagi bagi ibu-ibu muda yang bertudung litup dan pemalu macam saya ni. Hari tuh saya pergi ke klinik untuk buat 1st test pap smear maklumlah dah dkt satu tahun bersalin anak sulung. Masuk-masuk jer dalam bilik rawatan doktor lelaki berbangsa india dah duk tercongok menunggu. Tak sempat nak kata apa dah doktor tanya dua tiga soalan dan lepas tuh dia suruh baring untuk buat test. Berdegup-degup jantung sambil baca ayat kursi takut sangat dan malu sangat nak diperiksa kat bahagian bawah tuh dah lah suami ada kat luar dgn baby kalau dia tahu mesti dia tak bagi buat dengan doktor lelaki. Masa beranak dulu pun kami sanggup gadai duit untuk cari doktor muslimah untuk rawatan sampai bersalin.

    Nurse suruh angkat jubah yang saya pakai tuh saya dah macam huhhhh, malu lah nurse saya ni pemalu doktor lelaki takde doktor perempuan ke ? Nurse tuh senyum jer dia kata takyahlah nak malu sangat coz doktor ni dah jemu hari-hari tengok benda tuh n benda tuh dah jadi mainan harian dia. Saya pun angkatlah jubah panjang tuh sampai pinggang malu teramat sangat coz saya ni memang jenis pemalu n sangat sopan dalam pemakaian siap pakai kain dalam n stokin kaki sampai paras betis lagi tapi kena kangkang luas-luas depan doktor lelaki. Saya kepit kaki saya masa doktor tuh nak periksa wuaaaaaa doktor tuh jahat betul perli kata saya ni pemalu n alim sangat dok kepit macam tuh macam mana saya nak periksa. Nurse pun gelak jer dia angkat kaki saya n letak kat penyangkut kaki tuh n dia bukak luas-luas n angkat bahagian punggung saya sedikit ke atas saya apa lagi air mata pun mengalirlah n terus tutup muka dengan tangan.

    Akhirnya benda tuh pun dibelek-belek oleh doktor lelaki india tuh tebalnya muka aku jangan cakaplah doktor tuh betul betul kat celah kangkang kaki saya n nurse tuh pulak punyalah jahat dia kangkangkan kaki saya tuh punyalah lebar sampai tersembul benda tuh terkeluar dengan jelas.

  38. En. Azlan sila jangan campur urusan perempuan ok kalau nak stim stim ke apa cari bini sendiri. Kesian kat Pn. Zabedah cerita pengalaman dia bagi saya sendiri memang sangat memalukan apabila mendedakan aurat besar saya kepada doktor lelaki india tuh. Sampai sekarang saya masih membohongi suami bahawa saya dirawat doktor perempuan muslimah sedangkan saya diperiksa oleh doktor lelaki india. Paling saya tak dapat lupakan masa nak mengadap dia dengar komen pasal result dia kata tak pernah tengok orang se nervous macam saya. Saya kata kat dia saya tak mau husband saya tau saya diperiksa doktor lelaki, doktor tuh senyum jer dia kata ok dia faham. Masa doktor tuh tarik seluar dalam saya rasanya macam nak gugur jantung coz first time orang lain dapat tengok saya punya tuh apalagi status saya sebagai ustazah terhormat.

  39. As-Salamua’laykum,

    Terima kasih kepada Saudara & saudari yang telah menghangatkan diskusi di laman ini.

    Saya mohon maaf kerana tidak berkesempatan memberi respon segera kepada isu yang dibangkitkan. Saya tahu ia isu sensitif dan isu maruah Muslimah. Saya akan cuba memberi respon dalam hujung minggu ini.

    Saya juga terpaksa delete beberapa komen yang berbaur kelucahan dan tidak menghormati sensitiviti kaum Hawa. Laman ini adalah untuk perbincangan akademik, bukannya sembang merapu.

    Teruskan berdiskusi dengan penuh hikmah. Terima kasih.

  40. salam semua, nana rasa punca masalah ini ialah kekurangan doktor wanita terutamanya doktor wanita muslimah

    masa nana masuk unimas dulu pun ada medical checkup, kena doktor lelaki jugak

    sebab ramai student dan pihak pusat kesihatan nak siapkan cepat medical tu, sekali masuk bilik doktor 8-10 orang, ikut senarai nama, tapi diasingkanlah lelaki dan perempuan

    masa turn nana, ada 8 orang freshie (girls) termasuk nana, masuk bilik tue nurse suruh yang pakai tudung bukak tudung dan yang terkejut tue, lepas suruh bukak tudung dia suruh semua bukak baju, tinggal coli, kain baju kurung masih pakai lah…..

    doktor lelaki muda (hensem jugak doc tue) check kitaorang semua….lepas check pressure, jantung, gula dlm darah dll…last2 dia sebut “saya nak periksa breasts yer”……

    kitaorang one by one kena bukak coli dan doc check breasts…..

    malu dowhhh…..!!!!

  41. untungle jadi doktor ni….free show! kita nak tengok kena masuk meminang dulu….

  42. masya Allah, kalau bakal suami nana tahu, mesti dia akan kecewa kerana isterinya telah dilihat oleh lelaki lain!

  43. Pengalaman saya tidak lah seteruk Ust.Zubaidah.Tapi cukup untuk menyebabkan saya hampir kena post partum depression(meroyan).Bila saya mudah naik angin tiap kali baby saya nangis,kerana saya persalahkan kelahiran dia menyebabkan aurat saya menjadi tontonan ramai.Mujur akhirnya saya ok,sokongan suami banyak membantu.Saya juga bersalin di hospital kerajaan.”Bukaan jalan” saya di periksa oleh doktor lelaki India.Waktu bersalin pula 4-5 pelajar lelaki datang untuk menonton,kemudian seorang pelajar lelaki itu beria2 menawar diri untuk menjahit saya.Selepas bersalin,luka diperiksa oleh doktor lelaki Melayu,dubur saya juga dicucuk dengan jari untuk diperiksa,lebih memalukan saya disuruh kemut sebanyak 2 kali,untuk mengetahui keadaan usus saya.Sedih juga bila melihatkan nurse & doktor wanita seperti tak sensitif langsung,umpamanya kita pesakit ini tak ada rasa malu.Malah,dalam bilik bersalin,saya juga di bogelkan di depan pelajar perubatan wanita oleh jururawat untuk dipakaikan baju bersalin,Perlukah begitu,tentu ada cara yang lebih muliakan.Sedangkan aurat mayat pun kita kena jaga….takkan tak tahu….

  44. ustaz hadi, memang lepas beberapa hari selepas medical checkup tue, nana clash dgn boyfriend, dia tak boleh terima mahkota teman wanitanya dilihat dan disentuh dulu oleh lelaki lain

    kalau sesaper pernah check breasts mesti tahu kan prosedurnya, ditekan2 seluruh buah dada, puting pun dipicit untuk melihat ada cecair keluar, malu dan geli bila diperiksa beramai-ramai gitu…..

  45. Tidak boleh dipersalahkan orang lain.. tapi diri sendiri.. sekarang terlalu banyak hospital.. kerajaan,swasta.. cari..servey dulu.. jangan main redah.seseorang yang betul-betul menitikberatkan hal ini..dia tidakakan begitu…. wassalam..

  46. Subhanallah! Menangis saya baca kisah pn zabedah dll
    Teringat cerita seorang muslimah yang bergolok bergadai, termasuk barang kemas harta pusaka semata2 mengumpul biaya utk bersalin dengan doktor muslimah (hosp swasta tentunya). Didorong atas kesedarannya yang tinggi dlm isu aurat dan mahu memulakan perjalanan hidup zuriatnya dengan cara yang baik, diredhai Allah.
    Kita doakan dan usahakan yang terbaik untuk membetulkan kepincangan ini.

  47. saudara/i zzz, macam mana nana nak survey dulu? dah semua student kena check dgn doc lelaki tu…..

    memang lah malu kena tunjuk susu beramai-ramai….

  48. hahaha….agaknya doc lelaki tu nak minum susu kot….

  49. wani buat medical checkup masuk kerja pun kena doc lelaki, breasts pun ader check jugak

  50. Bukan semua ada kemampuan nak ke hospital swasta.kalu banyak songeh di hospital kerajaan….sendiri mau ingat lah!nurse dah lah garang macam mak tiri.

  51. en azlan, doktor tu siap komen siapa yang tetek besor….yang gelinya bila puting disentuh, ada yg geli dan ketawa…..hahaha

  52. wow cik nana macam seronok je kena geletek puting tetek?

  53. haha, en azlan, memang la geli kena geletek puting tetek!

  54. Salam. Sedihnya ana semalam terpaksa kangkang depan doktor lelaki masa buat pap smear, malu sangat tak tergambar pertama kali buat tayangan percuma depan orang lelaki selain suami, selama ni sentiasa tutup aurat alih-alih semalam tayang habis semua. Ana ada cakap kat doktor yang ana malu kalau boleh nak doktor perempuan tapi dia cakap tak boleh pilih-pilih coz situ memang tak boleh pilih so terpaksa lah buat gak coz dah tak ada masa nak cancel cancel dah, kangkang je lah nak buat muka bodoh tapi siap terketar-ketar masa doktor suluh benda tuh…

  55. puan anashuhada check pap smear saja ke? tak check breasts sekali?

  56. mestilah sekali dia satu package tapi bab kena kangkang tuh yang tak leh lupa malu sangat sampai lepas habis je terus tak pandang muka doktor tuh ana tunduk jer, doktor tuh pun macam senyum jer tengok ana macam tuh tobatlah tak g klinik tuh lagi

  57. doktor tu muslim atau bukan? masa dia periksa breasts tak malu ke? puan boleh email saya di zabedahkptm@gmail.com
    boleh bertukar2 pandangan tentang isu ini

  58. satu lagi nak tanya puan anashuhada, doktor tu pakai sarung tangan getah (glove) tak masa check payudara? adakah puan hanya perlu menyelak baju atau membuka terus baju?

  59. salam, puan anashuhada kenapa berjumpa doktor lelaki? tak boleh ke cari klinik doktor perempuan dahulu? ini pemeriksaan biasa, bukan kes darurat pun…..jadi apa alasannya?

  60. kes puan anashuhada ni rasanya bukan darurat pun, pemeriksaan biasa, tak logik kalau pergi ke doktor lelaki jugak!

  61. sebenarnya pemeriksaan payudara dan pap smear sangat penting untuk wanita, jadi janganlah kolot sangat ye…….

  62. Salam ini bukan masalah darurat,ke tidak tapi masalahnya ini pengalaman pertama bila saya masuk je bilik dah doktor lelaki dengan nurse perempuan da menunggu takkan saya nak lari keluar pulak !!! Menjawab pertanyaan puan Zabedah. doktor lelaki India yang memeriksa saya. Iya memang kena check breast sekali kena selak coli je coz saya pakai jubah yang butang depan. Nasib baik nurse perempuan tuh yang ajar saya supaya jangan takut sangat dan relekskan badan tapi saya siap cakap kat dia malulah doktor lelaki tapi dia cakap tak apa doktor tuh dah biasa tengok benda tuh jangan malu hari-hari doktor tengok benda tuh. Saya rela jer lah bila nurse tuh dah londeh seluar dalam saya cuma memang tak sangguplah nak cerita masa doktor tuh duk tercongok betul betul kat depan saya punya aurat besar tuh rasa macam aduhhhhh segannya

  63. macam tak percaya malaysia negara islam teruk macam ni……

  64. saya harap kes salahlaku doktor dll ini dibawa ke atas. dasat sungguh apa yang berlaku kpd puan zabedah dan ustazah2 walaupun saya seorang lelaki. ya alasannya “darurat’

  65. puan ana, adakah doktor india tersebut memakai sarung tangan ketika memeriksa payudara? adakah beliau turut memegang bahagian puting? jika tidak pakai sarung tangan sebenarnya salah dari segi etika!

    juga cara beliau memegang payudara adakah mengikut prosedur atau diramas-ramas?

  66. cerita cik nana sama seperti pengalaman saya! saya juga terpaksa mendedahkan aurat semasa pemeriksaan kesihatan untuk menyertai angkatan tentera malaysia, boleh dikatakan hampir berbogel…..hanya berseluar dalam….doktornya pulak berpangkat Mejar bangsa Punjabi, tangannya berbulu…..eeeee……malunya!

  67. errkkk…..cik zurinawati, saya dan student lain masa tu taklah hanya tinggal underwear….masih pakai kain baju kurung atau seluar panjang, cuma kena bukak baju untuk check breasts….

    dengar kata masuk askar memang macam tu, tapi kawan lelaki yang cerita, kena bogel terus, tapi askar lelaki lah, tak tahu pulak perempuan pun sama…..

  68. askar lelaki mmg kena bogel terus, tapi dia orang diperiksa berasingan dengan rekrut2 wanita, doktor lelaki punjabi tu jugak yg periksa askar2 lelaki, tapi nurse2 semua perempuan lah! ahaks!

    kitaorang pulak dibenarkan berseluar dalam, cuma kena selak tunjuk faraj sebab dalam pemeriksaan tu doktor kena sahkan tidak ada kes penukaran jantina atau khunsa atau masalah kelamin, kalau bukan kerana doktor lelaki punjabi tu tak lah kisah sangat sebab semua yang lain perempuan jugak

  69. hai semua…

  70. wow, membaca komen zurinawati, tak sangka masuk askar check mcm tu, seronok la doktor tu ye?

  71. huhu, memang ler seronok doktor tu, kitaorang yang malu!

  72. melihat komen2 diatas,saya sesungguhnya malu tinggal di negara islam yg bernama Malaysia..pengalaman saya semasa menjalani pembedahan tulang yg patah di hospital kerajaan, sama saja keadaan nya..ketika menunggu giliran utk dibawa masuk ke bilik bedah, saya berbaring diatas stretcher dlm keadaan berbogel, disebelah saya seorang gadis cina dlm keadaan yg sama..tulang yg patah pun dah terlupa??itu zaman jahil, ketika berprofesion sebagai perempit separuh masa..ketika berumahtangga pun masih jahil..isteri melahirkan anak di hospital swasta n masih tidak difikirkan siapa bakal menyambut cahayamata, dan seorang kafir sikh menyambut kelahiran tersebut. tiba giliran anak kedua,saya lebih bersedia kejahilan makin berkurang..perancangan tentang rawatan bulanan dan kelahiran sudah ditentukan jantina dan agama penyambut kelahiran kedua..malangnya doktor tersebut tidak dapat hadir dihari tersebut dan seorang cina yg menjadi penyambut bayi kedua..pertukaran hospital disaat akhir sgt2lah rumit tapi masih boleh diusahakan, tetapi disebabkan faktor jarak utk ke hospital kedua, saya cuma megiyakan keadaan.penyesalan yg x pernah sudah dibenak sehingga kini..nasihat saya pada para suami, kita ketua keluarga, semuanya bergantung kepada keperihatinan kita dalam menangani isu ini..menyambut kelahiran adalah sesuatu yg sangat2 boleh dirancang, jangan jadikan wang, kesibukan atau lain2 perkara utk kita membiarkan maruah isteri kita di pertontonkan sewenangnya..utk para wanita, lupakan lah kesamaan jantina yg selalu dipergunakan oleh barat utk megelirukan pemikiran kita rakyat malaysia. negara kita, tanah kita, kita yg corakkan berdasarkan agama dan tatasusila kita. lupakan hasrat utk menjadi pendaki everest pertama negara, lupakan lah cita2 utk menjadi astronaut wanita pertama…bantulah saudara seagamanu bnykkanlah pakar O&G di negara malaysia ini..ameen

  73. nana, pelukah medical checkup utk kemasukan ke universiti diperiksa sebegitu??awak pastikah yg prosedurnya sebegitu…Merasai medical checkup di RSAT utk kemasukan ke angkatan tentera, saya juga ke Universiti di tanah air dan seberang..benar kata zurinawaticuma dr.santarahas dr RSAT yg dapat melihat ketampanan saya secara total :-) selepas keluar dari angkatan tentera,saya bertugas sebagai jurutera di syarikat petroleum antarabangsa, untuk ke pelantar pesisir pantai juga medical checkupnya tidak memerlukan saya menunjukan mana2 bahagian yg tidak perlu..awak boleh usulkan ke peringkat yg lebih tinggi utk mencari kebenaran n mengambil tindakan keatas doktor tersebut,jika prosedur tersebut tidak diperlukan..n buat norra, saya sendiri pandai buat pap smear utk isteri saya..kolotkah saya??kita mempunyai hak untuk menolak apa2 rawatan atau pemeriksaan yg kita tidak setujui..wassalam

  74. haha….saudara ridz.irzal, awak pun bekas askar? betul tak kata saya rekrut lelaki kena telanjang bulat terus? kami yang perempuan ni cuma berseluar dalam, tapi kena bukak jugak sekejap tunjuk kat doktor….

    dr santarahas tu perempuan yerk? hairan ye…rekrut lelaki diperiksa doktor perempuan, kami rekrut perempuan diperiksa doktor lelaki….

    masa awak berbaring sebelum dibedah tu, amoi cina tu apa reaksinya bila awak tengok dia berbogel jugak bersama2 awak? hahaha

  75. wow en irzal! dapat tengok free show! hilang terus kesakitan ye? hahaha

  76. Dr.Satharatas tu lelaki la..and kadet perempuan saya rasa diperiksa oleh seorang Sarjan Wanita..tu la wanita tu penawar sakit..haha.. MasyaAllah..mintak ampun yerk..

  77. apa reaksi amoi tu? takkan dia tak komplen dibogelkan sebelah pesakit lelaki yang jugak berbogel? Apa alasannya mesti dibogelkan begitu? takkan hospital tak ada kain langsung?

    awak sembang apa dengan amoi tu? tak mintak no telefon? hehe

  78. oohh….dr satharatas tu laki, tapi ada nurse perempuan sekali tak check tu? kena check sorang2 atau ramai2? rekrut lelaki intake saya kena check ramai2, berbaris, disuruh batuk2….tujuannya mungkin saudara faham….

    kami rekrut wanita pulak ada seramai 72 orang, berbaris tiga barisan dalam dewan pemeriksaan kat RSAT..semuanya berseluar dalam sahaja…itupun kalau diikutkan cakap seorang sarjan wanita, nak suruh bogel terus…

    semasa berbaris macam dalam kawad ye, berdiri tegak, tangan kat bawah, ada yang cuba menutup buah dada dengan tangan tapi dimarahi kerana dalam kawad mana boleh angkat tangan…huhuhu

  79. Baru2 ni saya terdengar dr berita mengenai gerakan anti murtad..mereka mencadangkan ditempatkan ustaz utk memantau keadaan pesakit tidak berwaris dari dipengaruhi oleh individu yg mencuba untuk memurtadkan umat islam taatkala menempuhi ajal sendirian..Mungkin boleh di besarkan skop ustaz tersebut utk memerhati dan memantau perkara2 lain juga seperti hal yang dibincangkan diatas.

  80. Salam semua…rasanya masih belum terlewat untuk ucap selamat hari raya…sebenarnya bukan hanya time bersalin aurat terdedah, baru2 ni saya menjalani pemeriksaan payudara dan pap smear di klinik LPPKN…nurse wanita melayu tetapi doc lelaki india….

    macam pengalaman puan anashuhada jugak, cuma saya kena bukak terus semua pakaian dan pakai disposable gown, masa buat pap smear of course kena kangkang, pastu kena duduk dan londehkan gown untuk check buah dada…

    akhir sekali kena buat ECG (electro cardiogram) masa ni paling memalukan sebab gown pun nurse tanggalkan, bertelanjang bulat ye….suami ada datang sekali tapi nurse tak benarkan masuk, dia tunggu di luar….

  81. en irzal belum menjawab soalan saya? apa reaksi amoi sebelah en irzal tu? dia tak komplen kah? dia tak kisah kah?

  82. errr…puan hazratie, selamat hari raya….apa reaksi suami puan setelah mengetahui peristiwa itu? kenapa tak tanya dulu doktor lelaki ke perempuan? kalau bersalin dikira darurat, setakat check pap smear dan payudara tak boleh cari klinik doktor wanita ke? darurat ke?

  83. En.Azlan berminat sangat dgn amoi tu yer..dia masih HIGH dibawah pengaruh sedatif..so, Saya sajalah yg menikmati view tersebut bersama staff2 dewan bedah tu hehe..

  84. “ridz.irzal, on Thursday, 9 August, 2012 at 12:37 pm said:

    nana, pelukah medical checkup utk kemasukan ke universiti diperiksa sebegitu??awak pastikah yg prosedurnya sebegitu”

    pemeriksaan nie buat di pusat kesihatan universiti, bukan di hospital atau klinik luar, memang hanya ada seorang doktor untuk kampus kitaorang…pemeriksaan dalam keadaan berdiri sebab nak cepat, ramai student, sekali masuk 8-10 orang mcm tu…nurse suruh tanggalkan tudung bg yang bertudung dan baju, kain atau seluar tak kena tanggal…..

    cuma time nak periksa breasts je kena bukak coli, pas periksa pakai balik….at least kitaorang tak kena bogel terus macam kes zurinawati atau puan zabedah dan jgk puan hazratie…..

  85. nana- Saya cuma bertanya tentang keperluan menge”check breast” utk kemasukan ke Universiti itu saja..Sebab saya ada tanya kawan-kawan perempuan saya tentang medical checkup yang diorang perlu lalui utk kemasukkan ke universiti awam yang lain.Mungkin, prosedur Unimas lain dari universiti-universiti yang lain..wallahhualam..

  86. masa nurse tue suruh bukak baju dia dah bagitau doktor perlu check kalau2 ada masalah payudara seperti ketulan atau kanser, so lepas doktor check pakai stetoskop dan check kelenjar tiroid (betul ke ejaan ni?) last sekali kena check breasts ler….kawan2 perempuan awak macam mana kena check?

  87. Saya rasa ini kes molesty..Bnyk org yg tak beretika walaupun profesional..

  88. azlan, on Saturday, 25 August, 2012 at 4:45 pm said:

    errr…puan hazratie, selamat hari raya….apa reaksi suami puan setelah mengetahui peristiwa itu? kenapa tak tanya dulu doktor lelaki ke perempuan? kalau bersalin dikira darurat, setakat check pap smear dan payudara tak boleh cari klinik doktor wanita ke? darurat ke?

    saya ke klinik LPPKN kerana pemeriksaannya percuma dan ini kali pertama saya melakukan pemeriksaan payudara dan pap smear yang sangat penting untuk mengesan dua kanser utama yang menyerang wanita….

    dah klinik tu takde doktor wanita, nak buat macam mana? dah masuk bilik ada doktor lelaki, takkan nak cabut lari? lagipun nurse wanita temankan…..suami memang lah rasa cemburu bila saya cerita, tapi dia faham ini untuk kesihatan saya jugak…..

  89. saya hanya ceritakan kepada suami setelah pulang ke rumah, itupun selepas suami tanya macam mana check tadi…saya jawap alhamdullilah tidak ada apa2 masalah kecuali ketulan kecil di payudara kiri, doktor kata tak bahaya….

    masa tu baru saya bagitau suami doktor yang check adalah doktor lelaki india….saya lihat berubah air muka suami….pastu mcm2 lah dia soal….

    saya pun ceritalah semula, suami saya kata dia faham saya terpaksa lalui untuk kesihatan saya jugak, cuma dia rasa cemburu dan malu bila isterinya diperiksa sebegitu….

    saya pun mintak ampun dengan dia sebab selain suami saya hanya doktor india tu yang lihat kedua2 aurat besar dan siap pegang2 lagi….
    inilah dilema wanita tentang bab kesihatan ni….

  90. en irzal, tak tahulah nak kata molest ke tidak…sebab prosedur check breasts memang mcm tu…

    puan hazratie, masa buat ECG tu yang kena berjogging atas treadmill tu ke? yang ada wayar2 lekat kat badan tu?

  91. ya cik nana, ECG tu nurse pasang wayar2 elektrod kat badan akak, kena jalan perlahan2 pastu tingkatkan kelajuan hinggalah berjogging dan berlari, sekuat yang mungkin…

  92. saudara irzal, tidakkah perbuatan staf2 dewan bedah tersebut menyalahi etika? membiarkan pesakit wanita berbogel dalam keadaan beliau tidak sedarkan diri? patut amoi tu saman hospital!

    puan hazratie, maksud puan setelah doktor check faraj dan tetek, pastu kena berlari telanjang atas treadmill? masya Allah!

    kalau saya jadi suami puan, bermakna menjadi suami yang dayus!

    sudahlah dedah aurat2 besar, dipegang2 pulak, bila check tetek mesti doktor pegang2 kan? sungguh tak patut!

  93. en azlan, ya kena berlari atas treadmill tu dalam keadaan tanpa seurat benang…

    saya faham suami saya pun selalu kesal dan merasakan dirinya dayus…tapi ini melibatkan kesihatan saya, lagipun ketulan di buah dada tu memang perlu diperiksa takut2 kanser…

    masalahnya ketiadaan doktor wanita, saya pun rasa bersalah dengan suami dalam hal ini……

    sepatutnya masa ECG tu saya boleh mintak untuk pakai seluar dalam, at least tidak bertelanjang bulat terus……memang memalukan apabila kedua2 buah dada bergoncang semasa berlari…saya pegang dengan tangan untuk menutup tetapi nurse arahkan supaya hayunkan tangan dengan normal semasa berlari….

    merah padam muka saya ketika itu…..

  94. lama tak jenguk sini, memang banyak kes2 memalukan ni…..

    pn hazratie masa bersalin kena bogel tak?

  95. masa bersalin tak kenal bogel, tapi separuh bogel la, pakai baju pink hospital tapi kain diselak semasa doktor menyeluk, bahagian pinggang ke bawah je. doktor lelaki jugak tapi masa tu sakit tak ingat malu dah….

    pemeriksaan kat LPPKN ni masa tak sakit nak bersalin, so malu lah, bila kena tunjuk buah dada dan doktor pegang2 untuk check lagi malu, pastu sampai kat treadmill tu ingatkan pakai gown tu untuk buat ECG, tiba2 nurse tanggalkan gown, saya cakap eh kena tanggalkan ke…..nurse jawap ye kena tanggal, jangan malu ye, doktor dah biasa dah check……

  96. seronok lah jadi doktor ni kan? dapat pegang2 free, tengok free isteri orang……pastu suami kena bayar kat doktor….huhu

  97. OMG! puan hazratie kena berlari telanjang bogel atas treadmill! malunya!

  98. semalam saya kena buat annual medical check up..di sebuah klinik pakar..disebabkan kekurangan kakitangan jururawat memangil 2 lagi lelaki masuk didalam bilik pemeriksaan yg sama, bukan apa utk diambil detail2 asas seperti berat,tinggi n etc…taatkala saya di ecg..cuma baju yg diminta dibuka dlm keadaan berbaring…tapi saya x suka, mungkin sedikit terganggu dgn kehadiran 2 lagi peserta x diundang…terus saya marahkan jururawat tersebut sambil memangil doktor bertugas…saya lelaki, dan yg masuk pun lelaki, tapi saya malu atau boleh dikira cerewet dan saya menyatakan hak saya…lagi sekali saya ingin berkongsi pandangan…at least puan2 tanam sikit sedikit sifat malu, ambil tahu serba sedikit tentang procedur yg bakal dilakukan..dan pastikan anda tahu hak2 anda…nana..kenapa awak terkejut bila awak sendiri x pasti awak dimolest atau tidak dan awak x kisah..bila kereta awak dihantar ke bengkel untuk diservis dan awak cuma mintak ditukar minyak hitam dan filter..tp si pomen menukar sekali dgn timing belt, diservis aircond dan sebagainya..pasti antara kita akan marah..itu kereta..ini pulak diri sendiri..

  99. maaf, tambahan untuk pandangan saya…setelah faham procedure bincanglah dgn suami sblm bersetuju, menyesal jika terima tampa usul periksa..kalau nak cakap pasal kesihatan n keperluan…saya rasa kalau semua org berkemampuan nak saja kita di mri n dianalisis satu badan dan lain2 procedure yg ada..kalau suami ckp jgn keluar rumah kita dgr…tp bila hal mcm ni kita buat2 ringan, x perlu jaga hati suami ker??jadi cerewet sikit x salah..

  100. mencari yang halal itu fardhu bagi setiap muslim..mungkin konteksnya tidak 100% tepat dgn subjek yg kita bincangkan..tapi jika digunapakai utk hal sebegini, mungkin dapat membantu kita berusaha mencari keredhaan yg maha kuasa..

  101. saya ada baca dalam satu artikel yang menyatakan keutamaan adalah kepada wanita dengan wanita. of coz yg teratas adalah wanita muslimah tetapi wanita bukan muslim jg letak keutamaannye lebih atas dari lelaki muslim dalam hal-hal aurat ni. Sebab ikut artikel tu, wanita walau lain-lain agama mempunyai persamaan dari segi fitrahnya b’banding lelaki yang sememangnya berbeza. Oleh itu, kes nafsu nafsi ni xde la jika wanita dengan wanita. Walau bagaimanapun, mestilah dipastikan wanita yang melihat aurat kite tu tau menjaga kerahsiaan aurat kite. Ikut artikel tu lagi, kalau wanita islam pn, tapi x tau jaga kerahsiaan aurat kite, i.e. lesbian or whatever, maka kite pn kene jgk jg aurat kite depan die…. Wallahua’lam…. Maaf jika ada fakta-fakta yang salah dalam perkongsian ini. Sekadar apa yang saya bace…. Oleh itu, ikut balik pada jawapan asal di atas, lebih afdal kirenye kite usahakan juga carik yang muslimah. Kalau xde atau x mampu, mgkn bole crk doc wanita non muslim yang dipercayai boleh menjaga kerahsiaan i.e. xde masalah etika..lgpn bkn sume doktor2 ade etika kerahsiaan doc-patient ker? Semua hukum Allah adalah untuk kebaikan kite sebagai makhluk ciptaanNya… Pencipta lah yang Maha Mengetahui segala sesuatu… Insya Allah…

  102. salam semua, mengikut cerita pn zabedah, dia kerja warden penjara, bukan ke banduan yang disebat dalam penjara jugak kena berbogel untuk disebat? maka pn zabedah dapat balasan sebab bogelkan orang, pastu orang bogelkan puan pulak, betul tak? hehe…jgn marah…

  103. Salam. Pada pendapat saya kalau orang rlelaki diperiksa oleh doktor wanita tidaklah apa nak dimalukan sangat malah kebanyakan lelaki akan seronok lebih-lebih lagi kalau nurse/doktor tuh cantik. Tapi orang perempuan lain, mereka ni sangat-sangat pemalu especially masa pap smear dengan doktor lelaki, aurat besar kita dilihat dipegang dan dikorek oleh orang lain mrrrmmmmm.

  104. ya en mahfuz, banduan2 yang dijatuhi hukuman sebatan rotan akan dikehendaki bertelanjang bulat supaya dapat disebat pada punggung! ermm…….maybe jugak balasan sebab saya bogelkan banduan, saya pulak dibogelkan nurse….huhu

  105. hihihi, puan zabedah, saya kena video banduan kena sebat (kawan saya download) pun dah ngeri…..tak dapat bayangkan kalau saya yang disebat….tapi saya curious la, banduan pompuan kena sebat jugak ke?

  106. mesti la en mahfuz, kalau wanita dikecualikan dari disebat adil tak?

    kenapa en mahfuz tanya ni? nak rasa kena sebat?

  107. salam semua, baru minggu lepas isteri sy menjalani pemeriksaan pap smear dan payudara di klinik LPPKN, 3 bulan lepas bersalin….

    saya tak ikut sekali, sebab kerja, malam isteri cerita dengan muka yang masam, rupanya doktor lelaki benggali yang check…..

    geram pun ada, marah pun ada, tapi sy kecewa kerana telah menjadi suami dayus…….

  108. masalah yang dibincangkan oleh saudara /saudari / ustaz / ustazah semua tidak akan selesai melainkan satu dasar yang jelas dilaksanakan oleh pemerintah. Maka perlaksanaan dasar yang islamik perlu dipraktikkan. Oleh itu ayuh kita laksanakan satu kaedah yang lebih bercirikan islam

  109. Saya sanga simpati dengan pengalaman Pn Zabedah dan yang lain-lain. Saya sebagai lelaki pernah menjalni ujian ecg di atas treadmill tapi tidaklah sampai berbogel, cuma berlenggeng sahaja.

  110. Pn Anashuhada mengatakan lelaki tidak kisah untuk di rawat oleh doktor perempuan ? Sebenarnya saya tidak bersetuju sebab sebagai lelaki saya pun tidak berapa selesa diperiksa oleh doktor wanita tidak kira sama ada doktor itu cun atau tidak cun atau baru beranak seorang atau dah jadi mak orang kepada 8 orang anak.

    Ini disebabkan pelbagai sebab seperti terpaksa dedahkan bahagian-bahagian tertentu kpd orang lain, walaupun bahagian dada aurat yang dibolehkan dedah tapi perasaan malu masih lagi ada. Inikan pula bahagian sulit

  111. Salam, untuk pengetahuan semua pesakit ada hak untuk tidakmahu diperiksa oleh doktor berlainan jantina, untuk pemeriksaan breast examination or pap smear even antenatal check up PLEASE choose your doctor. Untuk daruriyat different problem. Kalau ida dapat doktor muslimah fr muslimah doctor · verysad tohear all your crying. We doctor muslimah has code of ethique and conduct. Choose your doctor wisely Semoga sentiasa diberkati

  112. Salam semua, ini bukan masalah hak Lily, ini masalah kita kekurangan doktor / gynae perempuan. Kita tak ada pilihan kalau dah masuk-masuk doktor lelaki tercongok menunggu takkan nak lari..

  113. Mungkin ya mungkin tidak Pn Wardah,…..sekarang ini banyak pelatih-pelatih O&G di kalangan perempuan tetapi kalau dah darurat memang tidak boleh buat apa-apa pun.

  114. Assalamu’alaikum. ini tidak boleh dikatakan darurat. ana nak tanya apakah tindakkan bapa sebelum isteri bersalin. Sepatutnya sebelum isteri bersalin si bapa kena bersiap sedia untuk check hospital/atau klinik mana yg ada doc wanita yg boleh sambut isteri bersalin. dan cuba Dapatkan contact nombor doktor wanita tersebut. Tapi hari ini tidak nampak.. bila isteris sudah menjerit hendak bersalin baru si bapa kelam kabut bawa ke hospital. Masa itu sudah tidak endah dah doktor mana yg akan sambut isteri.. boleh kah ini dikatakan darurat..???

  115. ermmm…..perkara yg berlaku kpd puan hazratie jugak berlaku kepada isteri saya…….ishhh…….geram sungguh memikirkannya

  116. En. Mamat Pria, boleh tau kat mana isteri tuan menjalani pemeriksaan ? Kat LPPKN jugak ke ? atau ka tempat lain ?

  117. ya, klinik LPPKN, kenapa en Nazi?

  118. salam…saya akan delivered baby ke-3 tahun ini….alhamdulillah pengalaman pertama dan kedua membuatkan kami mencari pusat rawatan islam untuk melahirkan anak ke-3…..saya sehabis mengadu dengan suami, yang saya tak mahu ke gov lagi…..cukuplah pengalaman yang lepas….ramai doktor pelatih yang sebilangan besarnya lelaki & bukan islam…Allah aje yg tahu apa yg saya rasa ketika itu…

  119. En. Mamat Prai, bukannya apa saya ingatkan buat kat hospital atau di private, Ya lah sebabnya bila sebut LPPKN dah tentu ianya di bawah seliaan kerajaan, jadi x kanlah sampai begitu sekali boleh berlaku kerana sudah tentu mereka yang bertugas mematuhi etika-etika atau SOP yang telah ditetapkan.

  120. Pn Liza,

    Boleh kongsi pengalaman puan di hospital kerajaan, kalau boleh sebut nama hospital tersebut, supaya senang sikit orang tau dan tak payah pergi lagi ke hospital tersebut.

    tq

  121. waktu saya nak bersalin anak pertama, masih ada lagi pakar2 wanita. tetapi semua kes di wad bersalin di tugaskan untuk lelaki. Pakar wanita semua menjadi pemerhati sahaja untuk pelatih2 lelaki. Sedih nya masa tu….kenapalah pakar2 wanita tidak menguruskan kami. Semasa nak melahirkan anak kedua, saya menghidap darah tinggi. saya masuk ke bilik bersalin, pukul 12 tghari, sebelum waktu makan. sehingga 12.00 malam saya masih lagi dalam bilik bersalin. saya di cubakan untuk melahirkan secara normal…sehingga tekanan darah 195/100 barulah doktor menolak saya kebilik pembedahan. sedangkan sebelum itu, suami suadah berjumpa doktor meminta saja dilakukan pembedahan kerana melihat keadaan saya yang lemah, darah makin tinggi. tetapi doktor memberikan alasan mahu mencuba normal, sedangkan saya dah hampir 10 jam didalam bilik bersalin. sebelum ditolak kebilik bersalin nurse memberi saya makan pil darah tinggi sebanyak 2 biji. pada masa tu, mmg nyawa dihujung tanduk..suami terkedu dengan tindakan doktor. perkara itu membuatkan saya serik untuk mengandung lagi…..sehinggalah kini, mengandung anak ke-3, kami mengambil keputusan untuk melahirkan di pusat perbidanan swasta. semoga allah melindungi kami…amin

  122. Adakah pakar-pakar wanita itu Melayu atau non malay ? jika melayu memang tidak patut rasanya sebab membiarkan puan diuruskan oleh pelatih-pelatih lelaki ( jika pelatih lelaki itu melayu islam mungkin boleh dipertimbangkan lagi tetapi jika pelatih lelaki bukan islam dan non malay rasanya memang tidak patut.

    Tetapi rasanya macam itulah sistem pengurusan kesihatan di malaysia kini, tidak boleh nak dielakkan melainkan kerajaan menetapkan satu dasar yang tegas dan konkrit yang diguna pakai oleh semua pihak tanpa ada yang mempertikaikan.

    Sebab itu banyak trial and error dalam bidang O&G khususnya di Hospital-Hospital Kerajaan. Kalau nak pergi ke swasta pula rasanya kena kumpul duit secukupnya, ya lah semuanya berbayar dan bukan semuanya berkemampuan.

    Mungkin masa puan bersalin, pelatih lelaki sedang dlm assesement oleh pakar-pakar wanita tadi, oleh itu nak tak nak kena dilakukan oleh mereka. Adakah seorang atau lebih pelatih lelaki yang menguruskan puan liza ?

  123. pakar-pakar wanita tu semua melayu….tapi tu lah, nak buat mcmana….pelatih lelaki bertukar2….melayu, india, cina….allah aje yg tahu…..lagi2 ketika dipanggil untuk ke bilik rawatan….saya admit selama seminggu….so, menahan rasa aje lah….berdoa pada allah supaya cpt delivered, dan cepat keluar dari hospital….
    yang saya terkilan semua ibu-ibu yang admit, diumpamakan mcm testing….ada saja test yag akan dibuat pada kami….sedangkan waktu untuk melahirkan anak ke-2, darah tinggi saya dah teruk, still nak cuba saya untuk melahirkan secara normal….kami ada terdengar perbualan mereka, jantung anak saya lemah. mereka menyambung kan tiub ( saya tak tau apa)….dimasukkan ke kemaluan saya…..sedangkan suami dah minta doktor untuk dilakukan pembedahan kepada saya memandangkan keadaan saya yang makin lemah….tapi mcm2 alasan diberikan…..akhir sekali darah saya makin tinggi, saya diberi ubat darah tinggi 2 biji, dan ditolak ke bilik pembedahan….memang peritiwa itu merupakan peristiwa hitam untuk saya……untuk yang ke-3, dengan rezeki allah saya akan ke klinik perbidanan swasta islam…..semoga allah mendengar dan mengerti isi hati saya….

  124. pakar wanita itu bertudung atau tidak ? jika tidak bertudung mungkin kureng sikit asas2 agama tetapi jika bertudung rasanya tak patut juga. Mungkin juga ketetapan prosedur yang menyebabkan puan dijadikan bahan kajian, itu memang perkara biasa di mana-mana hospital. Boleh bagi tau berapa total pelatih lelaki yang merawat puan ?

  125. pakar wanita bertudung….berapa jumlah pelatih lelaki saya tak ingat…sebab mereka bertukar2…..setiap hari bukan pelatih yang sama…..

  126. ohh kalau gitu ada 10 orang !! atau lebih ??

  127. setiap hari bertukar2 selama seminggu….mesti rasa tersiksa ! apa yang di ‘trial n error’ pd kamu ? Boleh kongsi pengalaman ? jika tidak mahu bincang di sini emelkan di njnaziarya5@gmail.com

  128. Pn Liza, maaf salah emel address, jika ingin detailkan lagi pengalaman boleh emel di njnaziarya6@gmail.com – untuk keterangan yang mungkin kurang sesuai untuk diceritakan di forum ini

  129. mmang rasa ckup tertekan….apatah lagi x biasa dgn doktor2 lelaki…..sehari 2 kali cek jln….pagi dan ptg…..aduhai….hari ni lelaki singh….tgn berbulu….besar….esok dktor lelaki melayu…..mmmmm…..dibuat bahan ujikaji , sbb saya terdengar mereka berbual, mengatakan jntung baby dah lemah….saya plak dah lemah sgt2….belum lagi makn tghari dah ditolak kebilik rawatan…..sepatutnya saya diberi mkn dulu…sdgkan masa tu x de plak dktor ckp nk trus wat pmbedahan……mmang saya dah lemah, x de tenaga sbb x mkn….bila menunggu selama 10 jam…..saya minum sedikit air masak dimarah plak oleh Nurse bertugas…..katanya saya x boleh minum sbb nk ke bilik operation, sdgkan sebelum tu, suami minta supaya saya dibedah, tidak plak mereka nak layan….sehinggkan akhir2 masa pun masih nak menyeluk….hinggakan saya x ada daya lngsung nk mengngkat kaki….saya dimarah….sedih betul time tu…..suami tgk saya sayu….agaknya sbb nyawa dah ujung tnduk….drah tinggi saya naik ke 195/100, bru lah ditolak ke bilik pembedahan……agaknya brp lah nilai gaji mereka tu sbb marah2 org yg sedang sakit…..klau berpndukan islam, mereka yg disekeliling saya boleh menjadi penenang sakit, tapi sebaliknya…..saya redha dgn apa yg mereka buat dan marah saya….mmg saya ingat smpi bila2…..moga dosa2 mereka diampuni allah…..

  130. sekurang2nya puan liza tak kena telanjang bogel mcm isteri saya….

  131. Saya simpati dengan nasib yg menimpa Pn liza & isteri En Mamat Prai, tapi tak boleh buat apa-apa pun sebab dah sistem pengurusan kesihatan di negara kita agak sukar nak berubah, bukan tidak boleh diubah tetapi agak sukar untuk mengubahnya secara drastik kerana banyak sangat birokrasi-birokrasi yang jadi halangannya. Sebab itulah seperti kata arwah Tan Sri Hamid Othman bekas menteri di Jbt Perdana Menteri & Penasihat Agama, jika kita inginkan pengurusan kesihatan secara islamik maka penubuhan/pengurusan hospital yg diuruskan 100 peratus perlu dilaksanakan oleh umat islam sendiri. Sehingga sekarang saya tertanya2 sudahkah hospital yang kalau tak silap saya dirancang pembinaannya di Kuala Lumpur telah siap atau belum ? Jika telah siap alangkah molek ya diperluaskan ya ke serata tempat di seluruh Malaysia. Supaya ibu-ibu tidak dijadikan bahan ujikaji melampau-lampau oleh barisan doktor-doktor pelatih.

  132. Pn Liza, apa perasaan puan apabila diseluk sampai 2 x sehari selama seminggu ! Bukankah itu satu pengalaman yg sangat menyiksakan! Dah lah tu oleh mungkin lebih 6 pelatih lelaki ! Kena Pulak doktor singh yg memang terkenal dgn saiz fizikal yg besar !

  133. Kira nasib kamu lebih baik dpd Pn Zabedah warden penjara yg langsung dibogelkan tanpa seurat benang. Dah nasib badan nak buat cam mana ya tak ya ?

  134. doktor2 india ni mmg suka ambik kesempatan terutama dengan wanita2 melayu…..

  135. Pd pandangan En Mamat, mengapa agaknya wanita Melayu sering jadi mangsa atau target doktor2 India ? Mungkin pompuan Melayu ada keistimewaannya kot yg tak de pd pompuan India ! Tak tau lah nak cakap. Atau mungkin dia ingat kita ni bodohnya sangat tak tau apa2 pasal O&G so kita ni jadikan subjek kajian mereka. Sebab itu saya berpendapat kita harus mempelajari sekurang2nya asas O&G supaya dapat memahami prosesnya supaya tidak diperbodohkan oleh mereka yg merawat kita kelak.

  136. maybe sebab naluri lelaki..kalau wanita india diaorg dah selalu tgk..common..when come to org melayu..rare skit..plus with their ignorance senang je la ak buat apa pun..wanita chinese?? oh sebab diorg x suka bangsa lain check diorg, so diorg refer to the same race…biar la bayar pun, so x dapat la dr.india tu nak ditarget..kita melayu je nak free semua..kahwin pun kalau boleh nak di sponser, terbaru di kedah disponser duit untuk ikuti kursus perkahwinan..maybe ini membuatkan kita lelaki melayu x kisah and berusaha gigih dalam kehidupan..kalau untuk hidup pun x gigih inikan hendak mencari alternative terbaik untuk isteri kita…wallahualam..

  137. Mungkin benar jugak mungkin tidak juga tapi walau apapun kita kena hati-hati…………….tadi ada sebut di kedah ada sponsoredship utk kursus perkahwinan..sape yg bermurah hati buat tu ? org melayu atau non malay ? jika non malay mungkin ada undang disebalik mee kot !! tapi hati-hati lah….. tapi mintak-mintak ada yg cepat sedar jika dah terlambat tak guna menyesal.

  138. setiap kali dipanggil untuk ke bilik rawatan (berderau)….sambil mengeluh duduk kat kerusi yang disediakan…..melahirkan anak pertama dan kedua, saya seminggu admit di hospital…mana yang kemaluan dimasukkan pil….lepas tu dimasuk kan kayu…..untuk buka jalan katanya…..tpi mmg dah dugaan saya susah untuk melahirkan, akhirnya ke bilik pembedahan juga….rasa kesal juga bila Malaysia yang terkenal dengan keislaman nya, mcm nie rupanya sistem kesihatan……aduhai…..mmg betul2 dugaan……

  139. Sampai begitu sekali masukkan pil ? kayu ? apa yang saya faham kalau nak cek bukaan tidak perlu itu semua ! sebabnya ia adalah kontraksi secara semulajadi yang memang mengambil berjam-jam lamanya……..tapi tak de lah sampai masukkan kayu !! kalau pil memang ada tapi untuk mereka yang biasa mengidap buasir !!! Saya percaya mesti naik rebeh vagina di seluk-seluk oleh doktor lelaki !!

  140. mmmm…itulah kenyataan yang saya alami….
    :-(

  141. Dah nasib badan better cari doktor di Pusrawi sebab lebih teratur dan terpelihara

  142. kalu masuk tentera mmg kena bogel ke

  143. tak pasti utk pompuan tapi utk lelaki memang pernah dengar citer kena strip bagi memastikan yang masuk itu benar-benar jantan

  144. cik hawa nak masuk tentera ke?

  145. assalamualaikum semua, saya ustazah nabihah, untuk maklumam sayalah yang diceritakan oleh puan zabedah, sy ingat lagi berada di sebelah katil puan zabedah…….memang saya tak lupakan peristiwa itu, saya sentiasa menjaga aurat, tiba-tiba dengan peristiwa tersebut habis semuanya…..kasihan juga kpd isteri encik mamat dan puan hazratie…..

  146. Apakah pengalaman ustazah nabihah lebih kurang sama dengan pn zabedah warder penjara ? atau lebih teruk lagi ?

  147. sama mcm pn zabedah, mcm mana yg dia cerita di atas…..

  148. Kalau begitu dah nasib badan! Kira nasib sekali saja yg ustazah kena, Pn Zabedah Pulak sampai 2 kali

  149. mmg sekali saja, sebab first time takde pengalaman, kali kedua tak sanggup dah ke hospital kerajaan, nasib jugak dapat kembali ke semenanjung…..berusaha cari pakar wanita……

  150. Mungkin jugak di sabah suasana tidak sama dengan semenanjung, cuma saya tertanya-tanya adakah matron yg garang itu non Malay non muslim? Jika non muslim memang patut pun perangai macam itu, lagi satu di sana muslim & non muslim hampir2 sama je. Kawan saya pun cakap kat sana agak cair sikit penghayatan islamnya, maklumlah Kadazan, dusun, mulut x kisah pasal aurat, jadi kita yg muslim ni jadi mangsa

  151. Sepatutnye dalam hal ini,jabatan agama,bijak pandai agama juga menteri hal ehwal wanita bersuara.Mereka yg ada authority dan layak mengubah amalan jahiliah ini.Patutlah kerosakan akhlak anak2 menjadi2,statistik bercerai tinggi.Sebab mereka tutup mata pada hak wanita Islam.Buat perkara yang Allah tak redha dengan pelbagai alasan untuk menghalalkannya.Patut ada fatwa pasal isu ni.Biar jelas.

  152. Ya memang benar, sepatutnya dah lama dilaksanakan, apa pun kita tunggu PRU 13 ini. Mudah-mudahan kerajaan yg baru dapat mandat nanti dapat selesaikan sebaik mungkin

  153. Naziah, jangan hanya berharap PRU-13. Tidak memadai dengan hanya membuang 1 undi menuju ke arah negara Islam. Berkempenlah kepada rakan-rakan seIslam (dan juga beragama lain) yg sensitif dalam isu aurat ketika berjumpa doktor ini, tetapi masih samar pendirian politik mereka.

    Kita tiada pilihan, melainkan TUKAR PEMERINTAH….!!!!!

  154. Salam semua, senangnya cakap I Luv Islam, tiada pilihan ??? macam semua apa yang dah berlaku kat Malaysia ni tak betul, Dah berapa tahun merdeka dah bersenang lenang akhirnya lupa daratan, Melayu mudah lupa. Cakap cakap rakyat macam sengsara sangat ini semua politik provokasi Guna otak bila bercakap dan I Nak menjadi muslim sejati tak semestinya membangkang kerajaan sahaja pilihannya ianya datang dari hati Islam bukannya dengan menunjukkan semangat politik kepartian insaflah wahai umat islam Malaysia Bersederhanalah Ingatlah Islam itu suci bukan alat hanya untuk PRU sahaja ok wasalam

  155. Salam,betul cakap WARDAH…sekadar pandangan sahaja. Untuk mengatasi masalah memang kita perlukan perubahan..Bukan dari pemerintah sahaja malah dari diri sendiri..Pemerintah perlu memainkan peranan membuat garis panduan tentang masalah sebegini. Jika ia berkenaan dengan institusi perkhidmatan kesihatan..siapa yang lebih layak???tentulah mereka yg terlibat seperti para kakitangan & pengurusan? mereka memang profesional tapi berorientasikan ISLAMkah pemikiran mereka dan pemerintahan kita??mungkin di nama, tapi penghayatannya..Jadi macam mana kita nak mulakan??mungkin generasi anak2 kita benda ini boleh direalisasikan, itupun kalau kita menerepkan budaya islam dalam hidup mereka mulai sekarang..kalau tidak..just let it be..pemerintah kita sekarang mungkin tidak mengambil berat tentang isu sebegini, kita semua pun maklum??relevankah kita menunggu pemerintah untuk perubahan ini??saudara semua fikirkanlah jawapannya..Jadi,sekarang pilihan paling mudah adalah diri sendiri..Rata2 orang kita hanya merujuk ke hospital kerajaan sebagai alternative.dimana kita tidak diberi pilihan untuk meminta itu dan ini.ditambah dengan keenganan kita untuk mengambil tahu prosedure yg bakal kita hadapi, ke’tidak kisah’an kita membiarkan diri diperlakukan sesuka hati..Sbgai contoh; seorang gadis yang dibiarkan dilakukan PAP SMEAR atau Breast check untuk masuk ke UNIVERSITI???tolonglah…Jadi, mmg layak kita diperlakukan sesuka hati atas dasar perubatan..Tanya diri malukah kita dengan diri sendiri??usah ditanya malu kita dgn Yang maha Esa..Tingkatkan ekonomi kita, usahalah mencari dunia tampa meminggirkan akhirat..Kita juga layak dilayan di GleanEagles, ColumbiaAsia atau mana2 insitusi kesihatan yang kita diberi hak untuk memilih…wallahualam..

  156. Ya memang benar pendapat i love islam, wardah & irzaIR, tiada yan salah kerana masing-masing mengemukakan hujah masing-masing. Persoalannya bilakah kita ingin melaksanakan secepat mungkin ?? Tepuk dada tanyalah akal !! Jalan terbaik yang boleh dilaksanakan secara drastik ialah tukar pemerintah je……sebab isu ini dah bertahun-tahun tidak selesai….jadi bila tukar pemerintah secara otomatik dasar-dasar boleh dilaksanakan sesegera mungkin tanpa banyak kerenah. Memang betul pendapat Ustaz Azhar Idrus (jika kamu pernah dengar ceramahnya) pasti kamu semua bersetuju.

    Of course jika ada alternatif lain boleh dilaksanakan secepat mungkin demi kebaikan muslimah semua.

  157. ermm..mungkin persatuan wanita atau ngo bebas boleh mengemukakan petiton kepada majlis raja2 melayu..mereka yg bertanggung jawab dalam hal sebegini..saudari2 usahalah saya boleh usahakan untuk disampaikan ke pihak yang berkenaan..

  158. ya kena ada pihak yang beri sokongan dan yang tentu pihak kerajaan sendirilah yang patut menggerakkannya. Sebelum ini saya nak tanya dulu ada sesiapa yang tahu prosedur bersalin di Hospital Luar negara sama ada gomen atau private ? jika ada boleh berkongsi pengalaman supaya senang dijadikan panduan di negara kita.

  159. Wardah…. Melenting semacam nampak. Apahal? Kalau kau seorang wanita Muslim, kau sepatutnya lebih sensitif dgn maruah kaum sejenis kau.

  160. Lupakan seketika fahaman politik, why not concentrate pada isu-isu yang lebih besar daripada isu politik. Sebabnya ia tidak akan selesai sampai bila-bila. Sesiapa yang ada pengalaman bersalin di luar negara boleh lah berkongsi pengalaman masing-masing untuk dijadikan iktibar dan panduan yangmana baik

  161. zurinawati ..bagaimana keadaan sebenar medical checkup utk kadet wanita ni..hasrat ingin menyertai atm..

  162. Bukankah telah diterangkan seperti mana di atas di mana bakal kadet wanita hanya berseluar dalam sahaja di kalangan mereka. Cuba refer explaination terdahulu.

    Lelaki pulak macam mana ya ?? ada sesiapa yang tahu ??

  163. saya ingin mengetahui prosedurnya dgn lebih lanjut..mgkn zurinawati boleh berkongsi pengalaman sbgai persediaan..

  164. Cik Hanani, adakah kamu ingin jin askar? Baguslah begitu cuma kena tahan sabar je & redha apa yg terjadi semasa medical checked up

  165. hai hanani, apa kata you email i kat zurinawatitd@gmail.com

    boleh i kongsi pengalaman

  166. Saya pun nak kongsi juga. Boleh ?

  167. zurinawati..sy telah email..hananinur90@gmail.com

  168. Assalam…saya sungguh sedih dan kasihan membca post2 ibu kat sini…pelbagai dugaan yg mengaibkan utk melahirkan anak. Saya nak kongsi pengalaman saya melahirkan 5 org anak. Alhamdulillah saya bersyukur kpd Allah kerana memelihara aib saya sepanjang proses bersalin dan rutin checkup. Saya juga bersyukur kerana mendapt seorang suami yg sungguh memahami. Saya dan suami sanggup menabung utk kegunaan bersalin di klinik swasta dan request dr perempuan. Saya pernah keguguran sekali dan saya buat d n c di klinik swasta juga. Pernah kawan2 mengejek dgn mengata bersalin di mana2 pun sama, tetap sakit juga. Tujuan saya bersalin di klinik swasta adalah semata2 kerana Allah iaitu utk memelihara aurat saya. Saya dan suami berpendapatan sederhana. Bagi rawatan pap smear pun saya buat di klinik swasta kerana jika di klinik kerajaan kemungkinan dr lelaki. Begitu juga utk memogram dan ultrasound. Saya amat yakin jika kita bersungguh2 utk mempertahankan aurat kita dan mencari alternatif lain utk memelihara aib, Insya Allah, pasti urusan kita dipermudahkan. Walau bagaimana jika sudah betul2 darurat dan pilihan cuma hidup atau mati, buatlah pilihan yg tepat dan tawakal kpd Allah. Semoga kita sentiasa dalam peliharaan Allah. Maaf zahir batin…

  169. Ya memang benar apa yang diperkatakan oleh hajah adlin, setiap oran kena berusaha sebaik mungkin untuk mencari yang terbaik buat dirinya

  170. salam semua, saya baru je baca forum ni….sekadar nk kongsi pengalaman, pernah jugak buat checkup sebab ada ketulan di buah dada, memang susah nak dapat doktor perempuan…selalu terkena doktor lelaki je…..

  171. terkena doktor lelaki melayu atau non malay ?

  172. Citerlah apa pengalaman yang boleh dikongsi bersama

  173. Malu memang teramat malu kalau terpaksa membuat tayangan percuma di depan lelaki selain suami.

    pengalaman bersalin di HKL tahun 1994 masih segar dalam ingatan, masuk je Labor Room terperanjat bila nurse suruh bertelanjang….

    dalam tu ada dalam 10-11 orang ibu2 yang hendak bersalin…sebelah katil saya ustazah sekolah rendah, sepanjang masa mengucap je ustazah tu, malu kata dia, tak sangka dorang suruh buat mcm nih..bertelanjang yer samalah dengan saya jugak bertelanjang bulat…

    doktor pulak muda2 belaka, majoriti doktor lelaki india dan singh…
    lepas tu serik tak pergi dah bersalin di hospital kerajaan, sanggup keluar duit ke swasta, sekurang-kurangnya bahagian yg perlu sahaja dibuka….

    pn faridah

  174. HKL pun macam itu jugak ke ? X sangka pulak berlaku di semenanjung ! ingatkan hnaya di Sabah saja yang berlaku seperti mana yang terjadi pada Warden Zabedah……rupanya berlaku di kebanyakan Hospital Gomen….x kan sampai bertelanjang bulat !! setidak2nya hanya paras perut je

  175. itu masa zaman 90an dan ke bawah, sekarang dah tak sampai ke tahap berbogel terus…..

  176. Kenapa ianya berlaku di Malaysia ? Saya percaya di negara lain tidak sampai ke tahap itu ! kalau adapun jarang-jarang berlaku sebab ia bukan satu kebiasaan.

    Nurse yang mengarahkan ‘berbogel’ itu, melayu jugak atau bukan melayu. Kalau melayu memang tidak patut !

    Adakah prosedur HKL macam itu ? atau hospital lain lebih baik ? mungkin puan boleh berkongsi citer.

  177. Assalamualaikum.. memang simpati dengan nasib-nasib ibu yang terpaksa mendedahkan aurat kepada bukan mahramnya.. begitu juga saya.. tetapi sebelum itu saya ingin memberitahu bahawa saya masih belum berkahwin.. cuma pengalaman sebagai pesakit lebih 2 abad membuatkan saya ingin berkongsi pengalaman saya..

    kali pertama saya merasa malu yang amat sangat ketika saya masih belajar di tadika.. saya melihat kemaluan saya terpampang pada x-ray setiap kali doktor mengeluarkannya dari fail hospital.. masa tu saya takut hendak bersuara, jadi saya tertanya-tanya, kenapa perlu dedahkan kemaluan saya sedangkan x-ray itu hanya mahu melihat kaki saya sahaja.. tetapi dimaafkan kerana ketika itu saya masih belum akil baligh..

    beberapa tahun kemudian, saya sering berulang-alik ke hospital atas prosedur pembedahan.. masa tu saya dibenarkan memakai ‘sesuatu’ di bahagian bawah tetapi bila sedar je dari pembedahan, bahagian bawah sudah ditutupi dengan kapas. puas saya berfikir, kenapa perlu buka sedangkan pembedahan dilakukan pada kaki. nak kata mengganggu saya rasa tak kot. nak kata saya terbuang air semasa dibius pun mustahil juga, sebab pembedahan sebelum ni saya boleh kawal dengan baik.

    bila sentiasa duduk dalam wad, saya selalu disentuh oleh bukan mahram. sedangkan tuhan saja yang tahu betapa TAK SELESAnya saya bila menghadapi situasi sebegini. kalau bukan doktor pakar, doktor pelatih yang usik. saya rasa tak logik langsung bila mereka periksa bahagian-bahagian yang tak berkenaan, sedangkan saya sakit bahagian lain. pernah beberapa kali saya menjadi fobia untuk berjumpa doktor setelah mereka melakukan ujian pemeriksaan yang sama berulang kali terhadap saya. keyakinan saya semakin lama semakin berkurangan.

    pernah saya tanya ahli keluarga saya, penyakit saya bukanlah dikira terlalu kronik, tak perlu kot kalau sepanjang hayat saya asyik doktor lelaki je yang periksa, sedangkan doktor perempuan ada dan berlambak. bukan darurat namanya. malu dengan negara kita yang mana Islam menjadi agama rasmi, tapi kalau kita kompelin diorang ingat kita ni ‘kolot’ dan tak ‘open minded’..

    ikutkan hati saya, ingin saja tukar ke hospital lain. tapi nak buat macam mana, sehingga ke hari ini cuma hospital ini saja satu-satunya yang menyediakan rawatan untuk saya. pesakit yang sama penyakit pun semua mendapatkan rawatan di hospital tersebut. lagipun banyak perubahan positif berlaku keatas diri saya setelah mendapat rawatan disitu, Alhamdulillah. cuma terkilan kerana tidak menghormati aurat seorang wanita seperti saya.

    nasihat saya pada bakal-bakal ibu, kalau anda betul-betul serius menjaga aurat anda, kumpul duit sejak dari awal. sebab nanti kalau tak ada pengalaman bersalin, saya cadangkan pergi bersalin di hospital swasta. hati anda pun tak sakit dengan layanan staf dan doktor disana. (cuma pedih sikit la dengan kos yang perlu dibayar)

    kalau di hospital kerajaan, aurat kita tidak semestinya terjamin. ini pendapat saya untuk ‘mummy to be’ diluar sana. berbeza dengan pesakit yang menghidap penyakit tertentu, mereka tiada pilihan selain terpaksa mendedahkan aurat dan menurut segala prosedur yang tidak diingini

    wallahualam…

  178. Ya memang benar kena cari altenatif dapatkan doktor muslimah tetapi kalau duit x cukup kena tawakal je…..nak tak nak terpaksa tebalkan muka dan kuatkan hati hadapi dugaan ini.

  179. betul tu kak Naziah. sepanjang saya jadi pesakit, nak tak nak kena tebalkan muka jugak bila ramai doktor bukan mahram yang periksa.

  180. Yang sebenarnya kamu sakit apa ? sakit tulang ? Kalau itu ia berkaitan dengan ortopedik, mungkin juga pakar tulang lebih ramai doktor lelaki. Jadi suka atau tidak kena hadapi bagi tujuan rawatan.

  181. utk makluman Naziah, sy selalu terkena doktor india atau singh…sudahlah tangan besar dan berbulu…..

  182. Jadi itulah salah satu punca tak berapa selesa !! Misal kata terkena doktor cina atau melayu adakah ianya menimbulkan perkara yang sama ? atau saiz tangan yang kecil lebih selesa !

  183. zabedah, on Tuesday, 10 January, 2012 at 11:40 am said:

    “sementara menunggu nurse2 lelaki membawakan tilam tambahan, ada ibu2 terpaksa berbaris dalam keadaan berdiri menunggu giliran mendapat tempat masing2…….pada ketika itu pakaian mereka ditanggalkan oleh nurse2 wanita sambil mereka berdiri…

    bertelanjang bulatlah mereka semua dgn bahagian punggung juga terdedah habis….

    ada di antara ibu2 yang berbaris tersebut seolah2 tidak malu langsung, mereka langsung tidak berusaha menutup badan dgn tangan….ada yang malu dan menutup buah dada dgn sebelah tangan dan sebelah tangan lagi menutup faraj…….”

    salam semua, memang betul cerita puan ini….kerana saya adalah salah seorang ibu-ibu yang diceritakan…

    saya heryanti, penduduk tetap (PR) asal kalimantan timur….kalau mengikut cerita puan ini ada ibu-ibu yang malu dan menutup dengan tangan….itulah yang saya tlah lakukan, menutupi payudara dengan satu tangan dan satu tangan lagi menutupi kemaluan……namun punggung tetap terdedah…..

    namun ada juga beberapa ibu-ibu yang langsung tidak berusaha menutupi dan kayaknya mereka itu seperti teda rasa malu bahkan mungkin berbangga dapat menayangkan tubuh……

  184. Sampai begitu sekali Pn Heryanti, adakah nasib kamu sama macam pn zabedah ? Boleh citer pengalaman sendiri untuk dijadikan teladan dan sempadan supaya perkara yang sama tidak berulang lagi

  185. ya puan Naziah, pengalaman saya seperti puan Zabedah….mahu diceritakan semula pun rasa malu….apabila saya masuk ke dewan bersalin itu, langsung disuruh nurse mencopotkan semua pakaian….

    karena agak malu dan lewat berbuat demikian, langsung nurse sahaja yang lakukan….ada beberapa ibu2 termasuk saya yang berdiri karena menunggu tilam tambahan…..

    maka ditelanjangi kami semua dan saya menutupi payudara dan kemaluan dgn tangan…..namun ada beberapa ibu yang lagaknya biasa sahaja, tidak berusaha menutupi…..malah apabila datang dokter2 pria memeriksa mereka tersenyum sahaja…..saya hanya membuka tangan apabila diperiksa dokter……

  186. setelah beberapa minit berdiri barulah dapat giliran untuk berbaring di katil….nah, berbaring sambil mengangkang kaki……bertelanjang bulat sampai selesai proses bersalin…..

    teda lagi istilah malu ketika itu….ditontoni oleh para dokter pria……

  187. Pm Heryanti, boleh tahu berapa orang doktor yg melakukan pemeriksaan? Adakah ibu2 yg langsung tidak kisah mungkin berketurunan Kadazan, dusun, mulut dan bukan Islam, jadinya sudah tentu mereka tidak kisah apabila diperiksa oleh doktor pria! Tetap bagi yg muslim pastinya rasa stesen dibuat ya.

  188. Sepet kara lagi di Sabah pada masa itu, mungkin belum lagi menguatkuasakan peraturan2 baru jadi memang kejadian seumpama itu kerap berlaku

  189. saya kurang ingat berapa dokter, kurang lebih 5-6 orang rasanya….saya teda pula tahu keturunan atau suku kaum para ibu tersebut…..

    saya muslim walaupun teda berjilbab….tapi rasa malu bila ditelanjangi….ada seorang ibu yang berjilbab tapi setelah ditelanjangi ibu itu tidak menutup bahagian sulitnya dengan tangan…..

  190. Doktor yg merawat itu pula keturunan Melayu atau Cina atau India? Tentang ibu yg tidak berupaya utk menutup bhg sulitnya mungkin merasakan tidak ada kuasa kerana telah di perlakukan sedemikian rupa……ntahlah

  191. dokter-dokternya ramainya india dan benggali….soalnya bukan ibu-ibu itu tidak berupaya menutupi, tetapi kenapa tidak boleh ditutupi dengan tangan?

    malah ada yang senyum kepada dokter-dokter pria seolah-olah teda perasaan malu…..setelah selesai pemeriksaan dokter dan sebelum dibawa untuk berbaring di katil, ada seorang ibu berkata kepada saya “apa ditutup2 kamu ni? biarkan saja…teda guna ditutup2″

    namun saya terus menutup kerana sangat malu…..

  192. Ya memang patut rasa malu…..yg cakap apa ditutup2 kamu ni….mungkin dia non muslim….biarkan…..yg penting sebagai muslimah perlu jaga sebaik mungkin auratnya

  193. oo..tidak…yang cakap tu ialah ibu yang muslim…agaknya bagi ibu tersebut teda guna lagi mencoba tutup dgn tangan, langsung baik didedahkan saja dgn bangganya!

  194. Ya ke ? Macam tak percaya je boleh berlaku di Sabah !! Tapi apa yang nak diherankan memandangkan budaya orang Sabah agak berlainan sedikit dengan semenanjung !! Jadi kena terimalah kenyataannya. Saya ada emel njnaziarya5@gmail.com – oleh itu jika ada maklumat lain yang boleh dikongsi bolehlah emel di alamat tersebut. Sebabnya jika ingin bertanya lebih lanjut lagi agak tidak sesuai di forum ini.

  195. Saya telah emelkan persoalan-persoalan yang ingin diajukan pada emel kamu. terima kasih

  196. Assalammualaikum wbt, saya bersalin d hospital Sandakan pada September 2011 anak ke-3. Tidak ada istilah dibogelkan semasa masuk ke dalam bilik bersalin mahupun wad bersalin malahan saya diberikan pakaian hospital baju dan kain berwarna pink. Semasa proses melahirkan anak saya memakai baju bukannya di bogelkan. tidak ramai doctor pelatih yang terdapat di hospital. Sering kali kita mendengar mendengar masa menunggu di hospital terlalu lama kerana kekurangan doctor.

  197. Saya pernah melahirkan anak pada tahun 1995, 2001 ,2002 dan 2008 di Hospital D.O.K Sandakan, Tetapi sejujurnya saya tidak pernah mengalami seperti kes yang di dakwa seperti di atas. Percaya atau tidak…saya hanya berkongsi kebenaran. Ruang bilik menunggu untuk bersalin dan dewan bersalin tidaklah besar sangat sehingga boleh memuatkan 50-90 orang ibu mengandung yang dilihat di situ. Hanya ada 4 katil sahaja. Dan masa tahun 2008 bertambah menjadi 6 katil. Hanya satu katil memuatkan seorang ibu. Macam mana pula boleh di lihat 50-90 orang ibu di situ ??? Kalau dimaksudkan wad bersalin boleh jadilah. Tetapi bukan di ruang menunggu atau dewan bersalin yang ruang hanya terhad itu.

  198. Ya ke seperti yang dikongsi bersama oleh pn suhaila & pn dza ???!!! Jadi mana satu yang perlu dipercayai ?? Pengalaman Pn Zabedah & Pn Heryanti ?? Ini kerana terdapat kontradick antara kedua-duanya. Peristiwa pn zabedah berlaku pd 2005 & 2008 jadi baru lagi.

  199. Saya doctor di hospital kerajaan. Dari cerita tuan puan ni mmg ada yg di tokok tambah. Seolah2 direka nak naikkan hawa nafsu orang lain. Tambahan lg, bila ada orang yg saja menghangatkan perbincangan dengan unsur2 lucah. Tak perlu memfitnah, saya tahu bagaimana caranya hosp.kerajaan berfungsi. Boleh email saya kalau tak berpuas hati.

  200. Betul tu doktor, jadi boleh doktor terangkan satu persatu prosedur yang diikuti atau diterima pakai oleh hospital kerajaan. Mudah-mudahan penjelasan ini dapat membetulkan persepsi masyarakat terhadap hospital kerajaan.

  201. Ada beberapa keadaan yang tuan/puan perlu pilih:
    1) ada dua doktor, satu lelaki n satu perempuan. Yang lelaki adalah lebih senior dan pengalaman daripada perempuan. Jika berlaku yang perempuan kerap melakukan kesilapan. Yang mana satu pilihan anda?

    2) ada dua doktor, satu perempuan n satu lelaki. Yang perempuan bertugas menjaga wad lain, manakala lelaki menjaga dewan bersalin. Pasti ramai yang minta doktor perempuan tu datang. Jika doktor itu kepenatan, kesilapan boleh berlaku. Adakah anda masih mahukan beliau?

    3) ada seorang doktor lelaki bertugas, yang lain ialah jururawat. Sesetengah kes yang sukar perlukan rawatan doktor. Adakah anda akan tetap memilih jururawat mengendalikan kes anda, jika anda adalah kes sukar itu?

  202. Itu adalah pilihan-pilihan yang memerlukan penelitian oleh pesakit untuk memilih. Sudah tentu pesakit akan memilih yang terbaik utk mereka. Percayalah sesuatu yang hak akan datang dan yang batil akan tertinggal

  203. kpd semua marilah kita bersatu utk mendesak kerajaan mlalui KKM agr meletakkan syarat perawat wanita shj dlm bilik bersalin utk menyambut kelahiran normal melainkan yg betul2 darurat… maruah wanita adalah yg tertinggi dlm Islam hatta rambut pn perlu ditutup apalagi aurat yg sulit… kpd doktor, jururawat dan pengarah hospital tlg lah membawa perkara ini ke pihak atasan agr peraturan ini dpt dilaksanakan seawal 2014 ini insyaallahu amiin…

  204. Ya saya setuju sangat supaya maruah muslimah dapat dipertahankan. Sedih rasanya apabila megenangkan situasi begini boleh berlaku di negara kita. Dah elok tutup sana sini, mengaji pandai tapi sampai bila kena ‘sakit puan’ atau nak melahirkan zuriat terpaksa ‘dedahkan’ bahagian yang terlarang pada lelaki…dahlah tu…non muslim pulak

    Jadi sama-samalah kita berubah dan merubah apa yang patut

  205. Encik Lokman, bukan bersalin sahaja perlukan doc wanita, klinik payudara pun selalu doc lelaki yg bertugas……

    Dr safwan, kalau semasa bersalin mungkin lah doktor pun tak naik nafsu tgk faraj, sebab keluar darah dsbnya, tapi masa check payudara, siap tekan2 lagi….masa tu bukan sakit mcm nak bersalin pun……

    dan satu lagi alasan tidak guna glove semasa check payudara ialah supaya dapat rasa dan detect ketulan….

    mungkin Dr boleh share experience…….

  206. Astagfirullah,
    Saya pelajar perubatan lelaki,
    Saya boleh jamin TAK ADA berlaku mcm tu,
    Ibu2 TAK ADA dibogelkan kecuali dalam dewan bedah untuk c-section.
    Doktor2 wajib menjaga kehormatan pesakit,
    TAK ADA acara2 meramas beramai2 buah dada pesakit,
    TAK ADA DEWAN TELANJANG,
    Itu semua fantasi sesetengah pihak yang x bertanggungjawab,
    TAK ADA ap2 yang seronok masuh dewan bersalin,
    Org yg akalnya tidak betol sahaja berseronok dgn melihat keadaan org sedang bersalin.

    Wallahualam.

  207. kenapa perlu dibogelkan di dalam dewan bedah? saya c-section di hospital swasta, diberi baju dan kain, cuma kain dibuka semasa nurse sapu ubat kebas….pastu tutup balik……

    kalau bersalin biasa pun ada baju, mungkin zaman 80an dulu je kot ada yang bogel…..

  208. Saya harap perubahan akan berlaku sedikit masa lagi. Harap apa yang berlaku pada Pn Zabedah dan lain-lain tidak akan berulang lagi.Seperkara lagi apa yang seronoknya lihat perempuan bersalin ? Bertarung nyawa untuk melahirkan zuriat !

  209. Salam, gerun juga dengar cerita pn.zabedah.. saya tau hal ini memg berlaku tahun 80 dulu… Namun, hospitak kerajaan sekarang dah bayak berubah… pengalam saya bersalin julai 2012 di GH..alhamdllh semua pesakit yg nak bersalin diberi baju.. even mase nak ditolok di bilik bedah pun, saya x nampak wanita bersalin yang lain kerana ditutup dengan tirai. Pada saya hospitak kerajaan dah banyak berubah.. cume nak pilih doktor wanita time tue je x dapat.. dr segi pemaikian sekarang nie rasa ye dah x de yang dibogelkan… wallahualam…

  210. macam mana Pn Nor tahu hal ini berlaku tahun 80an dulu? pernah dengar cerita ke? boleh beri email puan? saya ingin bertanya soalan lebih sulit……

  211. Salam pn.Faezah dan semua .. saya bercerita atas kisah ibu kepada roomate sy dahulu.. sy lahir tahun 1985, perkara nie terjadi kepada ibu kepada roomate saya ketika bersalinkan adik dia.. rase ye ibu dia bersalin sekitar tahun 1987- 1990..wallahulam…ibu dia siap pesan kat kawan saya supaya bersalin kat hospital swasta…… mungkin sebab dah terkena…

    cume saya pun masih tertanya-tanya..adakah masih berlaku lagi perkara sebegitu (tidak diberi pakaian) di GH masa kini. ??

    Atas pengalaman saya.. julai 2012 saya lahirkan atas sulung saya di GH Seremban… Semasa ditolak ke labor room, suami tidak dibenarkan masuk dahulu atas alasan jaga sensitiviti wanita lain (sy pun dah x igt..sebbb tgh tahan sakit..rase ye berkenaan setuasi dlm labor room tue ). selepas beberapa jam… baru lah suami dibenarkan masuk… waktu suami jalan masuk pun.. suami pun tidak diberi toleh ke kanan (deretan katil ibu nk bersalin tapi dah pun ditutup ngan tirai) bile sampai kat katik saya.. suami hanya boleh berada dalam tirai atau kotak katil saya je..saya duduk dlm labor room hampir 10 jam..huhuhuu… sbb lame sgt dlm labor room, suami sy wat stracing bdn n terundur sikit keluar dr tirai terus nurse kat situ tegur untuk jg privacy pesakit lain….

    tue la sekadar pengalam saya..

    Mohon ibu-ibu yang ade pengalaman sekitar tahun terkini berkongsi cerita…

    ** pn.faezah tglkan e-mail..nanti sy email puan…

  212. Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger,
    and I was wondering your situation; we have created some
    nice practices and we are looking to swap solutions with
    others, please shoot me an e-mail if interested.

  213. x de citer baru ke ?

  214. senyap je ?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 86 other followers

%d bloggers like this: